söndag 14 mars 2010

Terrorism - USCH!!

För många år sedan -långt före 9/11, så sade jag till mina älskade och då halvstora, och i ngt fall väldigt små, döttrar följande:
"Världskrig - mina små sötingar, glöm det"! "Kommer aldrig att ske igen". Människan har ju tyvärr lärt sig väldigt lite tidigare under århundranden och sekler, men världskrig, never!
"Pappa och Mamma var rädda för det en gång, men det behöver ni aldrig vara rädda för under ert kommande liv".
Men och tyvärr - mycket värre är ju deras framtid¨.
Terrorn.
Tunnelbanor i London, bomber i Madrid, ett helvete i Bali, Irak, ständigt plåga i många andra huvudstäder och länder. Dag efter dag - månad efter månad.

I alla tidigare krig - och i hela vår historia så har följande varit en självklarhet: Jag lever - du är död = jag är bäst.
MEN! Nu gäller tyvärr helt andra regler.
När inte en människa är rädd om sitt eget liv - hur skyddar vi oss emot en sådan? Det går bara inte!! När en person går in i döden som martyr och de efterlevande är glada och förnöjda med detta, vad gör vi då?
Vi såg det mycket påtagligt i september 2001 i New York fastän samma tendenser hade synts mkt tidigare i världen. Men vi ville kanske inte veta?
Det går ju inte att hantera!
Nu har "Jihad Jane" dykt upp i en förstad till Philadelphia. Blond, blåögd, född i USA på 50-talet och ser ut som vilken medelamerikan som helst. Enl tidningsuppgifter och häktningsansökan var hennes avsikt att skära halsen av Lars Vilks i Skåne.
Det var ju tidigare ganska lätt att tro att man skulle hitta en terrorist - om man bedömde dem att vara fanatiska muslimer, att finna dem som flera ggr per dag böjde sitt huvud i andakt mot Mecca och hade illavarslade uppsåt, men nu då?
Fru Colleen LaRose, boende i en förort utanför Philadelphia var varken svartmuskig, hade vanligtvis ingen burka, var inte heller man eller brunögd.
"Vad fan gör vi då", sade plötsligt FBI till sig självt! Och resten av världen var lika frågande.
Och återigen.
Det är ju det här som är problemet med den nya terrorsimen.
Det finns inget ansikte!
De kan se ut precis hur som helst. Precis som du och jag.
Och vet du inte hur fienden ser ut, hur fan kan du kunna bekämpa honom/henne?

Vill inte vara pessimist. Har aldrig legat för mig.

MEN - säger jag som grabbarna (?) i Let´s Dance, vad har vi framför oss?
Och då säger jag så här:
Det är ju rätt korkat att nu skall flygbolagen kräva att vi tar av oss in på själva allt sammans (kroppsröntgen) för att kolla att vi inte smugglar in 28 gram trotyl, som vi kan spränga planet i lufen med. Om vi kommer ihåg att gå in på muggen först så ingen ser oss, och inte sitter och tafflar på 13C.
När det går 1000-tals fartyg på alla atlanter varje dag, där jag kan ta med mig en lastbil full av 1000-tals kilo av samma trotyl, utan att någon kollar överhuvud taget. PUFF utanför Antillerna. Inga överlevande.
Samma sak gäller på alla andra fina kryssningar i Medelhavet och Karibiean. Who cares?
Innan det sker!

Och alla tåg som rusar kors och tvärs över jorden? Ryssland hävdar att tjejenerna har sprängt ett antal tåg till och från St Peterburg där hundratals människor har dött, och det är kanske rätt. Vad vet jag? Kan för lite om ryskt politik.
MEN - återigen. Om jag vore terrorist. Vad skulle jag göra?
Inte försöka kapa flygplan eller spränga de i luften i alla fall.
Jag blir trött och ledsen och väldigt nedstämnd när jag tänker på de möjligheter som finns att enkelt sabotera vårt heliga samhälle.
En enda gubbe, som jobbat några år på Vattenverket i New York och med ett visst ansvar, kan med enkla medel förstöra hela tillgången av färskvatten för milliontals människor under mkt lång tid genom att hälla i ngn dj-la vätska /kemikalie i systemet och ngn i Japan eller någon annan stans kan lika lätt sabba hela tunnelbanan i Tokyo en gång till fastän värre, slå ut strömförsörjningen i Peking, små dagliga bomber i brevlådor utanför var och varenda tunnelbanestation i London, ringa samtliga flygbolag och säga att det finns en bomb ombord, spruta in gifter i mjölkpaketen i varenda Konsum och ICA- varuhus eller vad de heter i hela världen och som innebär att ingen mamma törs handla överhuvud taget osv osv.
Jag säger det tyvärr en gång till.
USCH!"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar