måndag 15 mars 2010

Förr och nu..

För 30 år sedan jobbade jag i Databranschen. Det var långt före allt skulle heta IT.
Jag sålde bl a stora datorer, fastän det hette datamaskiner då, sådana som redan då kostade 10-tals miljoner kronor inkl kringutrustning. Och det var leveranstider på alltsammans på kanske ett halvår eller så.
Många kommer säkert också ihåg, att redan då så var utvecklingen enorm – priserna halverades vart tredje år och kapaciteten/prestanda ökande hela tiden. Man gjorde ofta en jämförelse med att om bilmotorns utveckling skulle vara lika snabb som datorernas, så skulle en Volkswagen kosta någon hundralapp och gå 1000-tals km/tim och dra ca 0,5 dl per 100 mil. Ta siffrorna som de är, det viktigaste är principen.
Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag och en kollega hade sålt en jättemaskin till ett affärsdrivande verk och hade en diskussion med deras datachef just innan leverans. Då, ngn vecka tidigare, hade vårt företag lanserat nästa generation av den typ av datamaskin som denne herre hade köpt. Och enl ovan, till ett pris som var mångdubbelt bättre än vad vår vänlige farbror hade betalat.
Han tyckte sig lurad och att vi hade dålig moral, som senare kom med bättre pris/prestanda än vad han hade fått och betalat för.
”Men”, sade jag till honom, ”är det inte egentligen tvärtom”? ”Våra forskare utvecklar hela tiden sina produkter för att det skall bli billigare och snabbare. Och du får ju nästa gång del av detta. I skarven kan det bli lite orättvist men på sikt så tjänar du ju på vårt utvecklingsarbete. Nästa gång du behöver uppgradera så är du ju med på båten. Det kommer dig tillgodo".
Han förstod och höll med mig.
Det var förr detta.
Vad gör företagen idag för att delge sina kunder av de rationaliseringar och den utveckling som bör ske kontinuerligt.
Inte mycket eller kanske hellre tvärtom.
Påmindes idag på morgonen av en gammal god vän som just läst min blogg, att förr så kunde han tända 8 st värmeljus med en tändsticka från Swedish Match. Idag räcker stickan bara till att tända 4. Men priset är högre fastän kvaliteten på stickan är sämre.
”Fy och skam”, sa Bosse, ”skriv om detta”!!
Eller majonäsförpackningen och tandkrämstuben - de rackarna har gjort hålen större så det skall gå åt mera av deras produkter. Vi är ju vana att ha ungefär halva tandborsten med en rand tandkräm, och sim sala bim så går det åt 20 % mera.
Och kommer du ihåg när de första Bag-in-boxarna kom? Det dröjde en evighet innan man fick ett halvfullt glas. Nu får man vara försiktig så inte glaset svämmar över så fort det kommer under pipen. Det forsar ut!
Precis samma princip sprider sig från bransch till bransch.
Och för att inte sälja till lägre priser, så stoppar leverantörerna av våra mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning, de så fulla av nya saker och finesser som vi inte behöver eller efterfrågar.
De lurar oss stackars konsumenter.
Jag kommer inte att säga ”att det var bättre förr”, men affärsmoralen var nog lite mer hederlig, i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar