tisdag 13 januari 2015

Power nap

I dagens Rapportsändning på TV2 - och även i SvD i morse, så redogör man för nya forskningsrön om nyttan med att ta en liten tupplur.
Man har undersökt 220 spädbarn i ung ålder. Om man visade en vante med en bjällra på och rörde den upprepade gånger på ett speciellt sätt upp och ner, så visade det sig att de barn som fått sova en stund, mycket lättare kunde härma rörelsen än de som inte fick sova.
Man motiverar detta med att inlärningen gick över till arbetsminnet från närminnet under sömnen. Och från arbetsminnet var det lättare att hitta tillbaka till den information man ville komma åt.
Detta gäller inte bara spädbarn utan även oss pensionärer.
Om jag känner mig lite tveksam på eftermiddagen om jag skall lyfta snapsglaset med höger eller vänster hand till förrätten under kvällsmåltiden, så går jag alltid och knyter mig en stund före middagen.
Och då går allt så bra när det är dags och jag spiller inte en enda deciliter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar