lördag 10 januari 2015

Finkultur i all ära..

För någon vecka sedan var jag och såg Roy Anderssons film Duvan som satt på en gren och funderade på tillvaron.
I veckan slutförde jag också Nobelpristagaren Patrick Modianos bok De yttre boulevarderna.
Jaha!!
Vad i hela friden skall man annars säga?
Duvan var ju en upplevelse på något sätt men att den fått högsta pris i Venedig är för mig ofattbart. Om jag hade svårt att förstå den hur svårt skulle då inte ett antal jurymedlemmar från södra Europa ha för att få ihop det hela? Vad kan de om Karl XII och att betala supen med kyssar t ex?

Jag har försökt ett antal år att läsa minst en av årets Nobelpristagares alster. Ofta har det räckt mer än väl med en.
Letar och försöker hitta någonting som är bra men hittar det inte tyvärr. Den där Pisa undersökningen om stora brister i läsförståelse verkar ha drabbat oss äldre också...
Om inte alla så åtminstone mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar