lördag 13 januari 2018

Varför inte?

I USA är det lag på att sittande president skall läkarundersökas en gång per år.
Och det gjordes i veckan på TRUMPeten. Har var helt frisk, tyvärr.
Nu i o f s, så undersöktes inte hans mentala hälsa, för då hade säkert utfallet varit helt annorlunda.
Jag har också faktiskt en synpunkt på att vi lite äldre också borde genomgå en hälsoundersökning när det gäller vår möjlighet att på ett säkert sätt framföra en bil.
I våra grannländer - Norge och Danmark, görs det med jämna intervall.
Dotter Ebba i Köpenhamn fick skäll av en patient i just detta ärende vilket hon tog illa vid sig av.
Körkort är ju något heligt för många.

"Du får gärna lattja med min hustru men ta inte lappen från mig"!!

Det är ju solklart att när vi inte har mental kapacitet, hör, ser eller kan vrida på nacken för att se om det kommer en cyklist från vänster, så skall vi inte köra bil.
Idag finns det säkert 10 000-tals gamlingar i Sverige som inte borde framföra ett fordon på allmänna vägar. För egen men faktiskt ännu mer för andras säkerhet.
Och det vore ju tragiskt om det måste hända något först innan farbror Knutte, 93, slutade köra bil.

På torsdag är jag inbjuden till St Eriks ögonsjukhus för att kolla mitt synfält. Skall bli spännande att se vilket resultat det ger.

PS Och när kommer ett riktigt förbud att köra bil och prata i mobiltelefon samtidigt? DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar