onsdag 17 januari 2018

Hur stor sannolikhet?

Det är mörkt och ensamt så här års. Tog en liten promenad upp till den där affären bredvid COOP. Där det oftast sitter entre'värdar utanför och som hälsar på en.
Tog en genväg över en stor P plats och mitt på mötte jag en kvinna/flicka med två halvstora hundar i koppel och i var sin hand. De gick lydigt och fint bredvid henne.
När jag var klar och kom ut med en Appasimento i ena handen och en Zinfandel i andra, så gick jag hemåt igen.
Skall jag ta en omväg eller tar jag samma väg igen?
Tog samma och när jag kommer släntrande över P platsen igen, så möter jag samma person exakt och precis på samma plats som jag mötte henne förra gången.
Som gammal ingenjör som läst Sannolikslära i skolan måste jag bara kommentera saken: " vilken tillfällighet att ses precis här igen"!
Det enda svar jag fick var att bägge hundarna direkt började morra och skälla och dra i kopplet för att komma loss och hugga han med boxarna i halsen. Precis där boxarnas innehåll skulle rinna ner.
Där ser man fördelen med att alltid köpa två. Om de hade slitit sig så skulle jag kunna försvara mig med Zinfandeln mot den svartvita och Appasimenton mot den bruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar