tisdag 16 januari 2018

Knolls grund våghöjd 5.7 m


För många år sedan hörde man talas om någon radioprofil som gillade stora båtar och han bodde också högt upp i en fastighet i Larsberg på Lidingö.
När Finlandsbåtarna passerade så blinkade han en morsehälsning till kapten på fartyget. Och lär oftast ha fått svar också och en gemenskap uppstod.
Nu bor jag 200 m från Gotlandsbåtsterminalen och har pejl på om de är sena eller andra oerhört viktiga händelser för en upptagen pensionär.
Goda vänner på Gotland berättade att någon gång förra sommaren, så kanske man tog ett något felaktigt beslut i rederiledningen.
Det blåste då också som rackarns och stabilisatorerna var trasiga så när man kom till Nynäshamn så hade 800 av 1100 passagerare vrålspytt ombord.
Båten fick ligga 2 extra timmar i hamn för totalsanering med brandslangar, sas det.

Knolls grund ligger mellan Gotland och fastlandet.
Enl SSSRs app Kustväder och VIVA appen (vind och vatten)
blåser det just nu ca 20 m/s från S i stadig vind och ca 25 i byarna och höga vågor över 5 m.
Jag lurade på om Gotlands-bolaget skulle ställa in, men 10.30 kom den till kaj. Jag tyckte nog att bilarna körde lite vingligt när de lämnade fartyget och ovanligt snabbt också uppfattade jag.
Kom härifrån kändes i luften!
Men sedan så blev det paus innan de ovanligt få som stod på kajen fick köra ombord. Säkert en halvtimme.
Undrar om det är sanering, tänkte jag?
Återkommer i detta angelägna ärende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar