tisdag 7 december 2021

SL, SL gamle vän

 I måndags - den 6/12, kom jag till pendeltågsstationen i Centralen för att ta 12.36 tåget till Nynäs. 

"Förseningar och inställda tåg pga spårfel i Knivsta och tidigare olycka i Älvsjö", upplyste högtalaren om.

Men det stod ett tåg inne till Södertälje C som gick från spår 4 efter en stund. Och strax kom det in ett tåg på spår 3 som skulle gå till Södertälje C. Och det gick också. Va bra tänkte jag, då går det att passera Älvsjö.

Snart kom ytterligare ett tåg som skulle  till Västerhaninge och ett till Södertälje. 

Under den dryga timmen jag satt och väntade på mitt Nynäståg, så gick det 8 tåg till Södertälje och 5 till Västerhaninge. (Förr var Södertälje mest känt för att de sålde kringlor på stationen, och nu för alla de tåg som står där och skräpar).

Men fortfarande inget tåg till Nynäs. 

Hittade en SL gubbe som satt bredvid och på min fråga varför de i trafikledningen skickade alla tåg och några till, till Södertälje, svarade han "att det är svårt att prioritera om och tåg kan ju inte köra om".

"Jag förstår att det inte går att köra om vid enkelspår, men på varje station och vissa sträckor är det ju flera spår. Och om aktuell lokförare som kör tåget till Västerhaninge inte varit i Nynäs förut, så är det bara ett följa spåret. Han kan inte komma fel. Och vi alla passagerare kommer hem.

Han såg lagom imponerad ut över min logik. Till slut hoppade jag på ett tåg just mot Västerhaninge, som ligger drygt halvvägs till Nynäshamn för där finns buss och taxi, Men när vi hoppade av annonserades att ett Nynäståg var på väg in och det tog oss till Ösmo där det skulle vända tillbaka till Bro och att det snart skulle komma ett tredje tåg som skulle gå hela vägen hem...

Snipp, snapp, snut, 

så var den långa resan slut.

Kollektivtrafiken är bra och effektiv och ekonomisk, när den fungerar. Men bara då

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar