I måndags - den 6/12, kom jag till pendeltågsstationen i Centralen för att ta 12.36 tåget till Nynäs.
"Förseningar och inställda tåg pga
spårfel i Knivsta och tidigare olycka i Älvsjö", upplyste högtalaren om.
Men det stod ett tåg inne till Södertälje C
som gick från spår 4 efter en stund. Och strax kom det in ett tåg på spår 3 som
skulle gå till Södertälje C. Och det gick också. Va bra tänkte jag, då går det
att passera Älvsjö.
Snart kom ytterligare ett tåg som skulle till Västerhaninge och ett till Södertälje.
Under den dryga timmen jag satt och väntade på mitt Nynäståg, så gick det 8 tåg till Södertälje och 5 till Västerhaninge. (Förr var Södertälje mest känt för att de sålde kringlor på stationen, och nu för alla de tåg som står där och skräpar).
Men fortfarande inget tåg till Nynäs.
Hittade en SL gubbe som satt bredvid och
på min fråga varför de i trafikledningen skickade alla tåg och några till, till
Södertälje, svarade han "att det är svårt att prioritera om och tåg kan ju
inte köra om".
"Jag förstår att det inte går att köra
om vid enkelspår, men på varje station och vissa sträckor är det ju flera spår.
Och om aktuell lokförare som kör tåget till Västerhaninge inte varit i Nynäs förut, så är det bara ett följa
spåret. Han kan inte komma fel. Och vi alla passagerare kommer hem.
Han såg lagom imponerad ut över min
logik. Till slut hoppade jag på ett tåg just mot Västerhaninge, som ligger drygt
halvvägs till Nynäshamn för där finns buss och taxi, Men när vi hoppade av annonserades att
ett Nynäståg var på väg in och det tog oss till Ösmo där det skulle vända tillbaka
till Bro och att det snart skulle komma ett tredje tåg som skulle gå hela vägen
hem...
Snipp, snapp, snut,
så var den långa resan
slut.
Kollektivtrafiken är bra och effektiv och
ekonomisk, när den fungerar. Men bara då
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar