lördag 19 juni 2021

Även jag min Brutus..

 Skrev tidigare om min urolog, som inte såg ut som en urolog enligt mitt förmenande.

Träffade henne i veckan för uppföljning av de biopsi prover på prostatan som togs för 14 dagar sedan. Nu förtiden kan man ta sådana prover utan att gå in via ändtarmen utan de tas genom "mellangården", dvs området mellan pungen och anus. Fördelarna är förstås att man undviker möjligheten att få infektioner i prostatan av tarmbakterier. Och de är inte bara snälla när de är på det humöret.

Det innebär förstås att nu har även jag min Brutus legat i stol/ställning som många flickor får göra när de besöker gynekologen.

Det gick alldeles utmärkt och jag skötte mig bra enligt den urologen och hans syster. Speciellt syster var mäkta imponerad sa hon när doktorn gått ut...

Tyvärr sa urolog #1 i veckan att proverna innehöll cancerceller. Inte värsta sorten utan mitt i mellan. Har nu lärt mig Gleason skalan och där var jag på 4+3. Kanske de höga herrarna på SÖS säger att vi väntar ett tag eller så säger de att vi borde nog göra något åt det hela.

Det är nämligen nu i systemet att alla mina prover från MR, Biopsi och ultraljud och min ålder och kondition mm, vägs samman av en urolog, en kirurg, en onkolog och en en röntgenläkare till någon gemensam slutsats. Och jag kommer att bli kallad i början av juli för att höra vad de vise männen (kan givetvis vara kvinnor) kommit fram till. Och det är alltid man själv som bestämmer till slut. (fegisar!)

Hur många gånger har man inte i litteraturen läst om hur man reagerar när när man får sitt första cancerbesked? i mitt fall var jag ju delvis förberedd eftersom jag sett den lilla fläcken på prostatan innan urolog #2 tog sina biopsier. Och fläckar dyker sällan upp av sig själv. Skulle möjligen vara på skjortan dagen efter en blöt kräftskiva..

Jag hade kanske hoppats på att den var helt ofarlig och i en Gleason 0+0 men det finns inte.

Men som jag säger till mig själv och min omgivning: "Det är inte det här jag kommer att dö av!"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar