torsdag 8 april 2021

"Corona, corona"

 Låter det inte som en schlager på 80-talet?

Men det är det tyvärr inte. Fick min första spruta för 9 dagar sedan. En Astra på Sv Mässan i Älvsjö.

" Bättre en Astra i armen

än tio Pfizer i skogen"

brukar jag säga. Men alla håller inte med. De är rädda för blodplättar och allt vad det heter, men det är inte jag. Lärde mig räkna och något statistik på Teknis, och det gör mig trygg. Ganska och tillräckligt i alla fall. Om det är 180 i världen som fått dessa biverkningar och ett 20-tal tyvärr dött, så är det ändå försumbart i min värld om de gett 70 miljoner doser. Allt har biverkningar. Läs inte bruksanvisningen på dina vanliga mediciner, för då törs du inte ta dem! Där hittar du de mest gräsliga saker i 1 på 100 000.

Jag har vänner som av omtanke med sina små barn på den tiden, flög i olika flygplan. Men de körde i samma bil till flygplatsen. Var det klokt och eftertänksamt? Absolut inte! Om de hade gjort tvärtom, så hade det funnits viss rim och reson. Det dör mer än 3 700 människor varje dag i trafikolyckor som innebär 1 350 000 personer per år i världen. och trafikflyget brukar skörda ca 700 människor per år. 

Kör två bilar till flygplatsen och flyg sedan samma plan!

Och nu väntar jag på den andra sprutan. Kan bli 6-10 veckor bort i tiden, upplyste bespruterskan mig. "Det var långt bort", sa jag. "Lever jag då?"

"Efter 3 veckor har du fullgott skydd". sa hon, "och den andra är mest till för att förlänga vaccineringen."

Lät bra och hoppas att det är sant också. Då gäller det att hålla sig i skinnet 12 dagar till.

Flera av mina lekkamrater i min ålder, har känt av lite feber, frossa och huvudvärk/ont i kroppen av sin Astra. Men jag har inte känt någonting. Jag kanske fick placebo för att de håller på med någon hemlig undersökning/ forskningsrapport  om hur vaccinet tar eller inte? 

"Det spörs", skulle min gamle far ha sagt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar