fredag 16 april 2021

PMS konto

 

Det är besvärligt för alla ungdomar att idag leva med två karriärer, små barn och olika bakgrund och syn på pengar och vad de skall användas till. Kan bli slitningar och diskussioner i många unga familjer.

Eftersom jag just sålt mitt hus på Landsort och därmed fått en bra sudd – mycket större än vad jag någonsin hinner göra av med, så har jag inrättat separata PMS konton till mina 3 fertila döttrar. Tanken är att lägga in en hundring i  varje konto och koppla ett betalkort till det och låta flickorna använda kortet till familje- och relationsrelaterade utgifter. Inte hyra och mat och kläder utan städhjälp, åka på SPA med partnern, hyra in barnvakter, gå ut och äta middag på stan alldeles ensamma eller med kompisar och annat som det kan bli tjafs om man tar det från familjekassan/budgeten. Når kontot är slut fylls det plötsligt på igen.

”Det här tar vi från PMS kontot, så det drabbar inte vår familjeekonomi”, säger den ansvariga dottern glatt.

Då undrar vän av ordning, varför heter det PMS konto. Jo, det kan jag berätta, det betyder givetvis  och är en förkortning av Pappa Morfar Svärfar.

Lite roligt måste jag ha också!

2 kommentarer: