tisdag 27 april 2021

Gympa med Sofia

Som jag skrivit tidigare, tror jag på att ju äldre vi blir, ju mer skall vi röra på oss. Muskelmassan minskar och rörligheten försämras i takt med att ögonen grusas och hörseln avtar..

Hear hear! Va’?

Gympa med Sofia har blivit en jättesuccé för SVT1. Programmet började våren 2020 när vi skulle hålla oss hemma från jobb, F&S och alla andra aktiviteter. När man gjorde uppehåll/la ner programmet på sommaren -20 blev det ett ramaskri över hela riket. Det är inte bara för Sofias egen skull programmet har fått sin status utan att även människor i gemen – läs kvinnor, har förstått vitsen att hålla sig i form. Och sakta har det gått upp även för oss gubbar. Min vän G, som är en mycket manlig man, började redan förra hösten och har nu efter en operation, tagit upp det igen. Och säger att han och kroppen har stelnat betydligt under de sista 7 veckorna och jobbar sig nu sakta sig tillbaka igen. Och då tänkte jag, med viss hjälp av Vickan, som är en stadig Sofia entusiast, och som påpekade ”att kan G så borde väl även du kunna komma igång med Sofia gympa.”

Och så nu är jag inne på min andra vecka - började i fredags och idag är det tisdag.

För er som inte träffat Sofia ännu, kan jag berätta att hon kör variabler på samma rörelse. En variant för halvdöa, en för halvfriska och en för lite mer friska. Man kan sitta på en stol, stå upp respektive ligga ner på golvet och som oftast är den på golvet som är den svåraste och tyngsta rörelsen av rörelsen.

I morse fick jag lite hybris vid ett tillfälle och flyttade mig från stolen till golvet. Problemet var bara att när jag äntligen kom ner till golvet och var i position, så var den rörelsen redan färdig tränad. Och innan jag kom upp från golvet igen, hade jag också missat nästa rörelse…

Så Larson, bliv vid din stol!

PS Gympa med Sofia är mellan kl. 09.10 och 09.30. Därefter följer Slappna av med Ulrika mellan 09.30 och 09.40. Men varför får inte min tredje dotter Ebba något eget program?  DS

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar