torsdag 18 mars 2021

Faster Eta

 Inte var det min egen faster, men nästan. Faster Eta, som hon kallades av nästan alla, var egentligen min tidigare hustrus faster. Etas, egentligen Ingeborg Margareta Louise Cecilia,  man Folke, var lillebror till min svärfar. Och då blev Eta faster till Fiffi, hennes tre bröder och den tredje brodern Elofs barn och sedan alla ingifta och alla barnbarn inklusive mina. Alla sa "faster Eta". Undrar om inte hennes man Folke, så länge han levde och kanske även deras barn Lars och Hans, sa Faster Eta. Men jag är inte helt säker.

Eta dog i går. 100 år och 5 dagar gammal. Född den 11/3 1921. De senaste åren har hon bott på ett äldreboende och tyckte det var förskräckligt att flytta ifrån 7- rums våningen på 232 kvm på Karlaplan 6. Där hon senast hade bott i 52 år. Jag är inte helt 100, men jag tror att hon och Folke tog över den efter hennes far, Generalen Hugo Cederskiöld när han dog 1968. Så hon kanske hade bott där också innan hon gifte sig med Folke 1944. Kanske 24 år till?

Hänger du med? 

Bortsett från allt, så var Eta en alldeles förtjusande person mot mig. Några berättade på den tiden att hon kunde vara lite vass när det behövdes. Men mig tog hon hand om på ett fantastiskt trevligt sätt när jag kom in i den oändligt stora och bullrande släkten. Med hennes bakgrund, så tror jag inte bara att det var pikant med en nyinflugen sparv med mustasch i de fina salongerna, utan jag tror att hon gillade mig. Hon sa några gånger - givetvis mycket diskret "att du är det bästa som har hänt släkten von Celsing på 20 år"!

En son var uppe och besökte henne någon vecka före födelsedagen och informerade sin mor att de hade tänkt fira henne lite grann på den stora dagen. Då kom det ett ljust litet ljud som tyddes som "Champagne!"

Och nu är Eta borta. Hon var liten som en riktig sparv den senaste tiden. Hörde av en av mina döttrar, att ett av barnbarnen hade ordnat ett möte på Zoom med 80 personer på kvällen - tyvärr sov 100- åringen då, men där var "alla" och uppklädda till Etas ära. Hon har två barn, 7 barnbarn som bor och befinner sig i - håll i er, nu kommer det: 2 i Italien, 1 på Kuba,, 2 England, 1 i Dubai och 1 i Oslo. Hon såg dem inte så ofta men hon var glad när hon gjorde det.

Vila i frid faster Eta. Jag gillade dig också!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar