tisdag 2 mars 2021

SKRIK TV

 Jag tror att jag behandlat ämnet tidigare. Jag minns inte kristallklart och säkert inte ni heller...

I alla fall så skrev jag till SVTs Klagomur - den man ringde till förr i världen när Per Oscarsson strippade i Hylands Hörna t ex.

I detta fall handlade det om att Kristian Luuk skriker i På Spåret. Speciellt i början och på slutet och ofta även mitt i när han skall presentera husbandet. Och när det står 29-28 till ena laget. Eller andra.

Killen har ju en fantastisk mjuk och dessutom distinkt röst när han vill, så varför fåna sig och skrika och vifta med armarna utan anledning. Jag fick ett mycket tunt och fånigt svar från Klagomuren. Jag tror att han någonstans är medveten att han gastar, för jag minns ett program i serien Fråga Lund, där han själv tog upp "att folk säger att jag skriker". Och skrek gjorde definitivt inte föregångaren Jan-Öjvind Swahn på sin tid.

Mina föräldrar lärde mig när jag var liten, att man inte skulle svära och skrika. Och jag har lärt mina barn detsamma. Men det gäller tydligen inte i alla familjer.

Jag förstår givetvis att sportreportrar i direktsändning kan höja rösten när Frida Karlsson ligger jämsides med Therese Johaug när det är 100 m kvar till mål. 

MEN, På Spåret är ju inspelat i förväg och en familjeunderhållning. Usch och Fy och så himla irriterande. 

Kommer ni ihåg när Alexander "The mauler" Gustafsson skulle gå en viktig match i MMA mot Anthony Johnsson på Tele2 Arena i Stockholm 2015. Det  var mitt i natten svensk tid för att det skulle vara prime time i USA.

The Mauler var mycket säker på att han skulle vinna eftersom han hade mycket bättre kondition och matchen skulle säkert bli lång och jämn.

Jag vaknade av en händelse och såg att klockan var dags, så jag gick upp och satte på TVn för att se spektaklet. Det blev ingen lång och jämn match. Efter drygt 2 min i första ronden fick the Mauler ge upp.

När jag numera tittar på På Spåret, som jag tycker är ett kul program - minus SKRIKEN, så har jag fjärrkontrollen i nypan och så fort jag anar att Kristian "The Muter" Luuk skall börja vråla, så trycker jag på Muteknappen. Och då är det tyst och fint och skönt i flera sekunder. Har flera vänner jag tipsat och alla gläds åt denna innovation.

Nu skall han bli programledare igen i något nytt program som skall handla om ord/språk om jag fattat rätt. Och det blir väl lika illa där, så sätt in fräscha batterier i fjärrkontrollen, är mitt tips.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar