fredag 30 oktober 2020

Telefonetikett

I min lilla bok på sid 9 i Klokboken, har jag lagt in en artikel som jag skrev 27/8 2004 med ovanstående rubrik.
Idag så har ju i princip alla någon typ av smart phone, och som användes hur mkt som helst.
Och - för ovanlighetens skull, har jag nu synpunkter på det också!
Vad är det för fel på att använda telefonen i telefonen?
Redan i artikeln haussade jag röstkommunikationen. Det bästa är ju givetvis att träffas och prata, men nummer två att prata i telefon med varandra. Speciellt om det är tidskritiskt. Eller allvarligt.
Sms är ju utmärkt när det inte är bråttom eller om man inte vill störa, men det fungerar dåligt i andra fall. "Skall vi ses om en kvart?", är ett bra exempel på ett dåligt exempel. Förutsätter att mottagaren har telefonen i handen, och det gäller ju inte alltid. Den kanske laddas eller står på Tyst läge  av annat skäl osv. Sms fungerar säkert mycket bättre om det gäller i morgon eller nästa vecka. Är det tidskritiskt: Ring! 
Och tänk också så mycket trevligare det är att ringa och gratulera en gammal vän på födelsedagen än att använda mail, FB eller WhatsApp mm. Man hinner ju dryfta massor av saker på en bråkdel av tiden det tar att skriva och inget kostar det heller för de flesta av oss med våra gällande abonnemang.
Och i dessa Corona tider behöver vi höra en mänsklig röst oftare också.

1 kommentar:

  1. Din text är inte som ljuv musik i mina öron utan bättre ! Som en välblandad biff tartar i min gom, Merci !

    SvaraRadera