fredag 16 oktober 2020

I did it!!

För ngn dryg vecka sedan, var bakdäcket på flakmoppen tomt märkte jag när jag kom hem från hamnen. Gjorde som vanligt, anlitade Bosse L -33. Fick ärva Bosse av min tidigare hyresgäst när han flyttade/blev utsparkad.
Ville inte köra på det tomma däcket  så jag tog fram skiftnyckel mm, och demonterade. 
Men glömde fota hur allt satt. 
Bosse muttrade för en gångs skull när jag kom med hjulet
 "Fälgen är rutten", sa Bosse på sin fina gotländska. Och hålet i slangen var stort och satt illa till
 Gjorde själv ett försök med selution och lapp, men det gick inte. Köpte på nätet en ny innerslang och fälgband och bad honom igen att sätta dit det. Han muttrade igen men gjorde ett "sista försök".
 Dagen därpå var det punka igen.
Tog med mig hela hjulet till Nynäs och hittade en moped entusiast som har eget museum som heter Mopedum. "För 1600 så sätter jag dit en ny fälg och ekrar och ny slang". Taget!!
Glad i hågen blev jag ockdå när han ringde redan igår och sa att han var klar och kompis Göran på Torö håller på och döstädar och tog med sig hjulet på hemvägen från "tippen" och la det ombord på sista färjan igår. Lycka!
Tyvärr är Boosses hjärta inte det bästa så han vilar upp sig i Nynäs efter några dagar på akuten.
Vad gör jag då? Skall jag försöka själv? Och min dumme fan hade ju inte ens fotat av hur grejorna satt!
Går ut och gör ett försök. Verkade helt omöjligt att få ihop alltsammans. Och vad gjorde den här makapären för nytta? 
Gick in igen och surade.
 Va fn, jag gör ett nytt försök. Då kom en annan pensionärsgranne förbi och förklarade att prylen tillhörde bromsen och skulle sitta i det där spåret. " Lycka till" sa han och gick vidare med hunden. 
Var får alla andra sina kunskaper ifrån? 
Då kom jag på att det skulle förmodligen vara 2 brickor på axeln på drevsidan. Loss med kedjan, försöka lirka på brickorna och dit med alla grejorna igen. 
Och jag har ju bara 2 armar och 2 händer och alla andra verkar ha fler. Skall kedjespännarna sitta på utsidan av gaffeln och på axeln? Då kommer nästa geni förbi på sin promenad. Leffe -39 och också pensionerad båtman. Han och Bosse hade för 15 - talet år sedan just satt dit en ny "kinamotor" på det gamla vraket till flakmoppe. Han kan allt. Kollade spänningen i kedjan och att allt annat var OK och sa "att nu är det bara att köra". 
Bävade, men startade, la in en växel och tog en liten triumpfärd.
Inte säkert att jag kommer att vara helt spiknykter i kväll.
 
 
 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar