onsdag 11 december 2019

Marie Fredriksson

Gick bort alldeles nyss. Alldeles för ung.
Ikväll sände TV1 ett minnesprogram med henne och Niklas Strömstedt som spelades in för ett antal år sedan. Med facit i hand kändes hennes texter ännu mer aktuella. Jag har aldrig varit någon musikant eller musikälskare och vet om detta knappt någonting.
Men jag har alltid gillat Marie och hennes  härliga framtoning och energi.
Glömmer aldrig ett morgonprogram  - förmodligen också på TV1 för säkert + 20 år sedan eller så.
Det var i Luciatid och en ytterligare person i soffan var Birgit Nilsson.
Programledaren ville att de skulle sjunga Luciasången men Birgit var mycket tveksam. Det var tidigt på morgonen och hon var förmodligen inte "uppsjungen".
Då sitter den  då - kanske 30- åriga Marie bredvid och säger till La Birgit. "Jag kan börja, så hänger du på bara!"
Marie körde a Capella men Birgit tordes inte hänga på. Det självförtroendet gillade jag.
Det är väl ungefär som att jag stod på driving rangen och sa till Tiger Woods som stod bredvid. " Om du tar tillbaka swingen lite högre, så kommer du säkert att träffa lite bättre!"
Skillnaden är kanske att Marie kunde sjunga och jag knappt träffa bollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar