måndag 7 november 2016

ny uppfostran

Som du, käre läsare kanske känner till, så har jag nu flyttat åter till Nynäshamn efter 56 års bortavaro.
Cirkeln börjar sluta sig.
Sommartid är jag ju mest på Landsort och försöker där promenera ca 30 minuter varje morgon. I rask takt och oftast med mina fjädrande gåstavar som också ger mer motion för axlar och armar.
Vi har ju i princip bara en väg på Öja som ön heter egentligen och den går från norr till söder. Eller om det kanske är tvärtom.
I alla fall, så hälsar vi alla på varandra när vi möts. Precis lika artigt som man gör i England om man möter en främling. De är ju inte alla 08-or som lägger till i Norrhamn om det börjar blåsa för mycket för deras smak, som kanske känner till detta i förväg, men möter de mig så blir de varse detta trevliga och muntra "God Morgon"!
Och nu har jag hittat en ny slinga i Nynäs. Den går från min bostad på Kaptensgatan ner till gästhamnen och förbi krogarna och Rökeriet och runt Svandammen - där jag åkte skridsko på 50-talet, och så uppför Centralgatsbacken och hem via Hamngatan. Det tar också ca 1/2 timme.
I början av mina promenader tittade de konstigt på mig när jag glatt hälsade. Men nu börjar de flesta tina upp. Det är väl en och annan yngre flicksnärta som tittar misstänksamt på mig men de flesta börjar nu besvara mitt tillrop.
Färre krig och andra våldsamheter och mer värme och kärlek.
Jag tycker inte att man skall behöva ha hund för att vara artig mot sina medmänniskor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar