tisdag 3 februari 2015

Jag har problem..

..och det är säkert inte något nytt för er som känner mig.
Men just det här problemet känner ni inte till.
Ännu.
Så här är det. Min gode vän Peter, som vinner Snapsvise SM och är en ovanligt finurlig och vaken person, påpekade efter han läst min bok, att jag kritiserade alla E nummer som finns i färdiglagad mat nu förtiden.
Jag har där själv sagt flera gånger att de E inget gott!
Och ändå heter jag Sten E Larson.
Är det bra det?
Historien är att för länge sedan så jobbade jag på några amerikanska dataföretag. Och i USA hade nästan alla en "middle initial".
Speciellt om man var president då var det ett måste. John F Kennedy, Richard M Nixon och den roligaste av alla Harry S Truman. Det sägs ju att han inte hette Spencer eller Stuart eller något annat utan bara S.
På våra företag hade vi alla en trebokstavskod som då vanligtvis var första bokstaven i förnamnet och första och sista i efternamnet. Bosse Sjöberg hette således BSG.
Men inte vi som hade en extra bokstav för andra namn. Då blev det SEL.
Livets salt om man besökte rätt land.
Anledningen till min extra bokstav var ju också att jag hade ett vanligt efternamn men också att jag hade en tanke att flytta till USA och bli president. Nu visade det sig att man måste vara född i USA för att bli president, så då avstod jag från detta. Annars hade det inte blivit något krig varken i Vietnam,  Afghanistan eller Irak. Det kan jag lova!
Och jag var mycket tidigare än gamle talmannen Tage G Petersson och alla andra efterapare.
En del tyckte det var fånigt och andra tyckte det var dumt, men jag brydde mig inte så mycket.
På den glada ungkarlstiden när man ute i farten och träffade någon gudomligt söt flicka som på kvällen dristade sig att fråga vad E stod för så svarade jag ofta så sammetslent jag kunde och tittade henne samtidigt djupt i ögonen och viskade: "Eros, mitt hjärta, Eros"!
Och då var vi snabbt inne på den gemensamma verksamheten för resten av natten. Mycket praktiskt.
Men hur jag nu skall lösa mitt problem med associationerna till de gräsliga E numren i vår mat, har jag ännu inte kommit på.
Ett alternativ jag funderar på är att skriva till Livsmedelsverket och påtala det hela och be dem att ändra bokstav till någon annan. Jag bedömer dock chanserna till mindre än 90 %.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar