tisdag 10 februari 2015

En glad muslim

Sådana finns det säkert många utav. Och även elaka tyvärr. Precis som alla andra folk.
Jag känner tyvärr alldeles för få muslimer men träffade en kul kille på slutet av 60- talet. Kommer nu ihåg att det var 1967 för det skulle bli övergång till högertrafik den 3/9.
Jag skulle en sommar göra praktik på Bofors Härdverkstad på Liljeholmen i Stockholm. Pappa Eric hade fixat till så jag fick en praktikplats där under studieåren på KTH. 
Jobbet var skitigt och tungt och ganska tråkigt men det fick gå an i alla fall. Jag behövde ju ha praktik och jobbet låg i Stockholm.
Under denna sommar så jobbade där också vår vän. Han kom ifrån dåvarande Teheran och hans pappa i sin tur var chef för Scania-Vabis i landet. Och skickade ut grabben för att han skulle få lite nya aspekter på livet, kan man tänka.
Vi "studenter" som gubbarna kallade oss, lärde känna varandra lite och pratade på raster och efter jobbet.
Kommer ihåg tre händelser och som har blivit kvar i skallen.
 
1) Jag frågade honom en gång "om han inte skulle gå ner på knä i riktning mot Mecka och be flera gånger per dag"?
Han svarade lugnt och avspänt "att han inte visste åt vilket håll Mecka låg". Och det visste inte jag heller.
 
2) Vi beställde vår lunchmat från en cateringfirma som kom och levererade den för det var dåligt med krogar nere i Liljeholmens industriområde. Och han var väldigt förtjust i Pyttipanna som ofta fanns på menyn.
Och då frågade jag honom om han fick äta fläsk? För ibland så brukar en del kök blanda i lite för att spara pengar.
"Nä, det tror jag inte," sade han, " men hur i hela friden skall jag veta om det är fläsk i Pyttipannan"?
 
3) Men en sak var allvarligare. Vi alla "gubbar" blev ju hemskt smutsiga efter en arbetsdag på verkstadsgolvet.  Även två studenter. Så när vi kom in i omklädningsrummet efter dagens slut, så hade var och en ett eget skåp och där  hängde vi våra smutsiga kläder och sedan in i duschrummet där duscharna var uppställda på rad utan några bås direkt.
Men inte vår nyfunne vän.
Han tog aldrig någonsin av sig kalsongerna i andra gubbars närvaro. Inte en gång under hela sommaren.
Han till och med duschade med kalsongerna på. Om han gick hem så eller om han smet in på muggen och bytte till torra, kommer jag faktiskt inte ihåg. Men det var märkligt och han ville inte prata om det.
 
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar