måndag 9 februari 2015

Högertrafikomläggningen mm

Den var som sagt 1967. På Bofors Härdverkstad gick diskussionerna höga vad som skulle ske. En gubbe - han röstade på kommunisterna i kommunalvalet och på högern i riksdagsvalet, kommer jag ihåg, var fullständigt övertygad om att det skulle bli masslakt. Och där hade vi helt olika uppfattning.
Han var ungefär som jag mentalt. Om någon frågar vad jag står politiskt brukar jag svara att jag är Socialmoderat. Hjärtat sitter till vänster och plånboken ligger till höger.
Denna gubbe hade i detta fall helt fel.
Sedan den dagen har antalet trafikolyckor minskat. Jag tror inte bara procentuellt utan även i reella tal.
Vi hade ju en folkomröstning om högertrafik eller inte 1955. De som ville behålla vänstertrafik vann överlägset med 82,9% mot 15,5%. Valdeltagandet var dock bara 53,2%, att jämföra med 79,8% i riksdagsvalet 1956.
Den första högertrafikförordningen i Sverige utfärdades redan 1718. Denna förordning blev dock inte långlivad. Redan år 1734 ersattes den med en ny som direkt stadgade vänstertrafik.
Kan du tänka dig något mer korkat än vad vi hade då?
Vänstertrafik och ratten på vänster sida!!
För att göra en omkörning var du tvungen att köra ut hela halva bilen i motsatt körbana för att se om kusten var klar. Och det var väl självklart att det small till höger och vänster. Mest vänster förstås.
Engelsmännen hade åtminstone förstått att ratten skulle sitta till höger om man har vänstertrafik.
Tänk om riksdagen hade lyssnat på folket 1955. Hur hade det gått då för lilla Sverige?
Skall vi lära något av detta? Att folket alltid har fel eller vill ha som det alltid har varit?
Inte vet jag, men kanske du!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar