torsdag 18 maj 2023

Redan då

 Det är mitt 90-tal.

Jag hade förmånen att vara bjuden på en fantastisk klövviltsjakt i det viltrika Sörmland. Det är nu mitt 90-tal.

 Vill vara lite diskret som vanligt, men det var vid Hjälmarens strand och slottet hade bara 52 rum och kok.

 Mer säger jag absolut inte!

Jakten gick strålande. Vi sköt kanske 18 älgar, 8 rådjur 2 rävar och en hare. 

På middagen i slottet under välkomsttalet, var värden mycket uppspelt och glad inte bara för att det hade gått så bra på jakten. De för gamla hade inte skjutit när de inte skulle och de unga och mindre erfarna hade heller inte klantat till det.

Livet lekte och baren före middagen var mer än välbesökt. Av alla inklusive värden.

När han ställer sig upp för att hålla sitt sedvanliga välkomsttal i riddarsalen, är han på mycket gott humör.

Berättar om dagens fina jakt och vad som fällts, och att alla jägare har skott sig på alla sätt och vis och inga eftersök på påskjutet vilt har behövts och att han därför har varit längst ner i slottsvalven och hittat det unika vin som vi i kväll dricker.

Och säger spontant som slutkommentar att "jaga och dricka sprit är det absolut bästa jag vet och tycker mest om".

Nu är ju matsalsbordet i riddarsalen , säkert 2 meter brett, och hur hans hustru i andra äktenskapet, som sitter mittemot, lyckades sparka honom på benet är ofattbart. Men i alla fall, just när han hade satt sig, så studsar han upp igen och säger " förutom min fru och mina barn, förstås."

idag är det nykterhetens dag. Det måste firas på något sätt.  För att hedra, föreslår jag dubbel ranson mot igår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar