tisdag 8 februari 2022

Pilotskolan

 Var ett populärt uttryck i näringslivet för 30-40 år sedan.

Det innebar att en företagsledare skulle köpa aktier i företaget som han styrde och ställde över. Och för egna pengar.

När jag jobbade som head hunter, och fick ett uppdrag från ett börsnoterat företag, så köpte jag alltid aktier i företaget för en tredjedel av det arvode jag fick. Kändes lite kul och märkvärdigt.

När jag skulle börja strålas, så återupptog jag den tanken, och köpte 500 aktier i Elekta. De är de som har gjort strålningskanonen på SÖS som de använder på mig. (Syrrorna säger Linjäraccelerator för det låter lite snällare...)

Tanken är att jag skall strålas under 22 tillfällen. Först en torsdag och fredag och sedan varje vardag de kommande 4 veckorna.

Första måndagen jag kom dit, satt en annan olycksbroder bredvid mig i väntrummet. Han frågade på klingande gotländska (lät som trakten omkring Hablingbo på södra Gotland), om jag kommit långt i processen och då svarade jag "Jajamensan, det här blir tredje gången." Han såg inte direkt imponerad ut och berättade då att han var inne på sista veckan. "Kom du med 10.20 båten till Nynäs i morse"? frågade jag då. Och precis så var det och han tittade ännu mer konstigt på mig. "Hur vet du det? "Fantomen vet allt", svarade jag.

Utanför Gotlandsterminalen stod en taxi/sjuktransport och väntade på honom för resan till SÖS.

Han berättade också att han bodde på ett patienthotell vid Zinkens damm i veckorna och åkte hem till Gotland på helgerna. "Varje dag har jag 15 min strålning som känns meningsfullt och sedan 23 timmar och 45 minuter när jag inte vet vad jag skall göra", sa han uppgivet. Kände ingen i Stockholm och Baldakinen var stängd för pandemin. Men nu var det snart slut. För hans del!

Så jag skall inte klaga som får åka taxi fram och tillbaka varje dag på någon annans bekostnad. Och sova i egen säng och titta på egen TV mm. 

De flesta chaufförer kör bra men en arab igår lyckades köra från SÖS garage till Kaptensgatan 6 i Nynäs på 36 min. Jag räknade ut att det var 96 km/tim i snitt. Säkert 140 på motorvägen men jag tordes inte kommentera. För då kanske jag kränkte hans heder...

Han hade kanske bråttom för att hinna med eftermiddagsbönen, vad vet jag?

Men nu har jag bara 8 gånger kvar. Lite störningar har jag upplevt i "systemet", så i morgon skall jag få träffa en urolog och ställa några frågor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar