söndag 20 februari 2022

Höger bak

 Från den 27/12 2021 till 18/2 2022, har jag åkt sjuktransport via taxi 50 gånger. SÖS Strålningen ville inte ha en gammal gubbe på pendeln/kollektivtrafiken under strålningsprocessen p g a covidrisken.

Och jag sade inte emot dem.

Med viss marginal tog t o r Kaptensgatan i Nynäs till SÖS ca 2,5 timmar med taxi. Strålningen tog mindre än en kvart och resten var resa och väntan.

Över 90 % av alla chaufförer är inte födda i Sverige. Och nu åkte jag bara Sverige Taxi och Taxi Stockholm, som har avtal med Stockholms läns landsting, som står för fiolerna. Hade det varit fler friåkare så hade säkert andelen varit ännu högre. Bokningen och kundtjänst sitter i Riga och de pratar förhållandevis begriplig svenska. Några chaufförer vill prata och andra inte. så även jag, (följde OS på telefonen).

Under pandemins första skede svarade deras körningar till över 90 % av sjukresor och färdtjänst. Nu ca 75 %. 47 av mina 50 resor har kommit i tid och de flesta kör hyggligt och bra. Några bilar luktar tyvärr rök och alltför många har smutsiga rutor - både på utsidan och insidan. Inte bra när solen står lågt så här års. En var tvungen att tanka bilen vid Skogskyrkogården men vi hann i all fall. Några stollar kör in via gamla Johanneshovsbron och sedan höger på Ringvägen och därefter en tjuvsväng vid 1a röd lyse. Kostar 1500 om polisen skulle se det. En blev kontrollerad av polisen utanför SÖS och fick visa upp leg och körschema. Han berättade att han fick skarp tillsägelse som ny chaufför för att han skrev som han var van vid i sitt hemland, dvs från höger till vänster. Och då blev det en himla massa timmar i loggen...

En svensk var filosof och hittade dåligt men lyckades på något sätt från Lidingö till SÖS få reda på hur gamla och vad mina barn gjorde, hur jag upplevde skilsmässan och vad jag själv hade pysslat med och varför.

De smarta ringer i förväg så de vet var de skall hämta mig på SÖS. Finns både Huvudentré och garage.

Tre gånger har jag fått samma chaufför. Dels en långsam typ (57 min) och dels fortåkaren (36 min). Vissa har radband hängande i backspegeln och andra lirar arabisk musik. Har inte bestämt vad jag tycker sämst om.

Men nu hoppas jag det är slut på detta farande men det har ju underlättat när man skall vara på mottagningen på olika tider först en torsdag/fredag och sedan varje vardag under 4 veckor.

Muckade i fredags och gav Syster Åsa och broder Thomas en rejäl chokladask till em fikat och en flaska Andre Robert Champagne Grand cru, blanc de blanc. De blev förvånade men glada och fick lova att inte korka upp skumpan förrän efter arbetstid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar