lördag 19 februari 2022

Bryt i tid

 

Detta har jag skrivit om tidigare. Ola Skinnarmos reportage i en STF tidskrift, som jag läste uppe på Sylstationen för ca 10 år sedan när vi grabbarna från KTH gick ”Jämtlandstriangeln” en vinter, och som jag har tagit till mig.

Hans tes var att alltför många som blir överraskade av busväder på fjället, fortsätter i stället för att ta ett nytt beslut. Och ofta fryser de ihjäl med handen på handtaget till räddningsstugan.

Kan användas i dåliga och farliga relationer, i arbetslivet, när det gäller försäljning av aktier och företag mm mm.

Efter halva min strålningsperiod mot prostatacancer, tyckte jag det kändes fel i systemet och så många biverkningar redan nu, och ville hoppa av om jag inte fick träffa någon ansvarig läkare.

Och det fick jag och vi diskuterade och jag fortsatte processen och hoppas nu att allt blir bra. Men jag ”bröt i tid” på något sätt i alla fall.

Det stora aktuella fallet just nu är ju Nils van der Poel – han som kan åka grillor fortare än någon annan. Nu har han satt världsrekord och vunnit dubbla VM och OS guldmedaljer på 5 -och 10 000 meter. Tränat i 6 - 7 timmar och cyklat 25 - 30 mil om dagen 5 dagar i veckan i flera år.

Vad mer finns nu att vinna och sträva efter? Nada!

Och även Stefan Löfven tyckte jag gjorde rätt. Passa på att göra något annat de kommande och sista åren i arbetslivet, är väl ett utmärkt förslag.

10 tårtor i ansiktet är ju inte 10 gånger roligare än 1 tårta i ansiktet!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar