tisdag 8 februari 2022

Luriga och smarta kineser

 Satt i förrgår och kollade när när Sveriges mixed lag i curling, fick storstryk av Italien.

När matchen äntligen var över kom det en sändning från Sveriges damlags match i ishockey mot Kina. Sverige låg under med 0-1 efter en period och Kina verkade dominera. Där berättade reportern att Kinas lag bestod av 14 spelare från USA och Kanada. De hade grävt fram varenda lirare av klass på universitet och i ligor som hade någon fader/moder/farmor/kusin eller liknade som kom ifrån Kina någon gång - hur långt bak som helst. Och genom säkerligen olagliga påtryckningar på FIFA fått de att gå med på att dessa spelare skulle kunna spela för och representera Kina under OS!!!

Men nu är det så att Gud är god, så Sverige vände och vann med 2-1.

Jag tycker att damerna spelar en underhållande och trevlig fotboll, men i hockey fattas det idag fortfarande en hel del enligt min enkla mening. 

Kommer väl ihåg när de första tjejerna började lira hockey för ca 40 år sedan och den tidigare förbundsordföranden för hockeyn i Sverige, Rickard Fagerlund, redan då tyckte det samma. Det var inte populärt! Han var duktig men också också mycket kontroversiell, vill jag minnas.

Hans företrädare hette Arne Grunander. Jag hade hans dotter Ann Katrin som sekreterare en gång i världen. Det var väl inte helt snällt men tyvärr rättvist när jag påpekade - bakom hennes rygg, att det var lika svårt att få ut ett papper ur henne som att få ut ett papper på de toalettpappershållare, som också hette Katrin...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar