onsdag 18 november 2020

Blogginlägg # 400 Hurra! Rubrik Vad skall jag säga?

 Min nya ögonläkare Chang, se nedan, nämnde för mig om konflikten mellan Indien och Kina och som gjorde mig nyfiken.

Det är en konflikt som har pågått i 150 år. Det handlar om var gränsen går och vilka provinser som hör till vem. Genom åren har såväl britter som amerikanare m fl försökt att hitta vettiga förslag som kan accepteras av inblandade parter. Men inte lyckats något vidare verkar det som.

Den 15 juni i år, drabbade indisk och kinesisk militär samman och - hör och häpna, höll de sig till den gamla överenskommelsen att inga skjutvapen fick användas i gränskonflikten. Så de pucklade på varandra med knytnävar, stenar, batonger och vad de hade tillgängligt i flera timmar.

Resultat blev ett 20 tal döda indiska soldater och ett 70-tal svårt skadade. Kina har inte uppgivit några förlustsiffror överhuvud taget.

Det var den första dödliga konflikten på över 50 år och Indien förbjöd därefter den populära appen Tiktok.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Så det är som vanligt alltså, och nu kör jag vidare mot 500 inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar