fredag 10 januari 2020

Dagens enkla måltid

Idag är det fredagen den 10 januari. Och det är inte vilken skitfredag som helst utan den 2a under året 2020.
Och det skall firas förstås.
Till drink en hyfsad Jack Daniels on the rocks och några kvarglömda pistasch nötter från igår. Jack är ändå alltid Jack, vad whisky snobbarna än säger.
Sedan blev det en Toast Skagen som inte TW hade skämts för. Fantastiska färska räkor från ungefär 60 grader Norr (i höjd med Bergen för er amatörer) med underbart god utväxt rom. Hemskjuten majo förstås och sönderklippt dill från Landsort och en nypa salt och ett par varv på svartpepparkvarnen. Denna försiktigt ihoprörda blandning lades på en rostad och sedan smörstekt (Arla ) skiva vitt kantskuret bröd från Skogaholm. Toppad med en hygglig klick löjrom från Sandquist fiskeri. Ett glas väl tempererad OP förgyllde förrätten.
Till varmrätt begavs en skrei torskrygg från den 72 a breddgraden N skulle jag gissa. Kändes så i alla fall.
Den lades i 10,2 % salt i kallt vatten i 14,5 min för att sedan sköljas och torkas av omsorgsfullt i linneduk. Ligg och vila i rumstemperatur 20 min, så blir allt perfekt.
Tillbehör är väl saltad potatis i halvor (ca 6 % salthalt i vattnet) som får sjuda mycket försiktigt. Färsk nyriven pepparrot från Bysätra Gård i Halland rives på Microplane för luftighetens skull.
Det hackade ägget från den ekologiska besättningen på Förlora Gård som ligger norr om Söderköping men söder om Norrköping, kokades i 9,5 min och kyldes i 11 graders vatten i 4 min och hackades till perfekt textur av en Mac kniv med 10 graders vinkel i skäret.
Det perfekt brynta smöret från Valio (absolut inte Arla) fick sakta svalna inför presentationen.
Nu lägges den lätt svartpepprade (gärna Peugeot kvarn) torskryggen i lagom het panna (8/10) och brynes i 1,4 min innan den läggs upp på ett förvärmt ugnseldfast fat och ställes in på mittersta gallret i ugn på 120 grader. OBS! Ej varmluft!!
När termometern som placeras mitt i ryggen, visar 49 grader, så tas den ut ur ugnen och får vila 4 minuter.
Ta fram den förvärmda tallriken, placera ryggen i mitten, garnera med saltpotatisen vackert. lägg den luftiga pepparroten på toppen av fisken och strö ägghacket bredvid och häll det brynta smöret över fisk och potatis. Att beströ med ett vackert persiljehack förstör absolut ingenting,
Till efterrätt bjöd jag mig på Christer Lingströms chokladmousse med kardemummareduktion och ett glas Sörmlänningen. Hur du skall göra det, står i min kokbok eller "matBibeln" som mina barn säger..

Sedan är det bara att käka! Värre än så här är det inte i januari och om man är ensam till middag och det inte är något bra på TV!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar