torsdag 26 oktober 2017

Hur långt är ett snöre?

Gammalt problem att lösa.
Och nu ett nytt.
Jag åker till och från med pendeln mellan Nynäs och Stockholm.
När man skall hem igen och är på den nya och fina pendelstationen på Stockholm City, som det heter nuförtiden, så tar man sig längst ner - tror jag, och kors och tvärs med rulltrappor för att komma till perrongen. 
Och då är man helt förvirrad och vet inte vad som är söder eller norr.
Och då står det på en fin skylt i taket att tåget mot Nynäshamn går från spår 4 till exempel och jag vet att i Västerhaninge kopplar de bort ett antal vagnar så det blir  ett kort tåg.
Och där står jag förundrad och vet inte vad som är fram eller bak eller norr eller syd eller sammanfattningsvis - åt vilket håll går det förbaskade tåget?
För jag vill ju sätta mig i en vagn som går hela vägen till Nynäs för jag känner ju inte så många i Västerhaninge.
Frågade två konduktörer förra gången och de blev helt förvirrade. Spelade upp ett hypotetiskt resonemang att jag hoppar på i Trångsund t ex och hur skall jag då veta vilka vagnar som går hela vägen?
"De främre" fick jag till svar. "Jo det vet jag", sa jag, "för det säger man till och med i högtalarna, men vilka är det? Var går gränsen mellan de främre och de andra? De är ju inte målade i någon avvikande färg eller ser ut på annorlunda sätt." 
"Om jag kliver på ungefär mittpå, hur skall jag veta att jag kanske kommer på den sista av de främre och inte den första av de bakre?"
Nu hade han fått  assistans av sin kollega så jag fick dra hela resonemanget en gång till. Hjälpte det? Inte ett dugg!
De drog sig sakta tillbaka och upprepade att de främre var de främre och där måste man sitta om man skall komma till Nynäs och jag anade att de nog inte visste om farbrorn var lite vrickad eller om han var berusad trots att han inte stank speciellt.
Bägge var nysvenskar så jag hade hoppats på att de kanske hade gått på KTH i Damaskus eller i Bagdad, men det verkade inte så.
Nästa gång skall jag fråga om de vet hur långt ett snöre är. Och om man klipper det på mitten, hur långt' blir det då?
Resan går fortare om man har lite kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar