fredag 3 mars 2017

Gotlandsbåten..

..nuförtiden är betydligt större och vackrare än när jag bodde här i Nynäs för mer än 60 år sedan.
Och jag bor nu också närmare hamnen så jag ser hela skorstenen och halva båten från såväl mina fönster i vardagsrummet som i köket.
Så nu kan jag hålla pejl på att de inte är försenade för jag kan turlistan i huvudet och händer det så är det bara att kasta sig på telefonen och klaga...
Precis lagom mycket skrammel när akterpartiet sänks ner mot kajen för att släppa av alla bilar att man reagerar men inte störs. Jag bor ju i Nynäshamn och nära hamnen och havet.
Och  nu kommer det allra bästa.
Huset jag bor i är byggt på mitt 30-tal. Gediget virke och står stadigt. Men det västra fönstret i köket har med åren fått samma frekvens som motorerna på båten Visby. När de startar upp motorerna kl 11.20 för avgång  11.25 så börjar mitt fönster sakta och fint vibrera. Och då tittar jag ut och ser en mörk rökpuff från skorstenen och säger: "Lycklig resa!"
Och det fortsätter även att vibrera även en stund efter att fartyget inte syns längre. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar