torsdag 4 augusti 2016

Spännande tid

Min förstfödda Ebba, är inne i 40e veckan av sin graviditet och skall föda i Köpenhamn på söndag om jag har fattat allt rätt. En liten Niels väntar vi alla på. Den dyre faderns far hette Niels och gick bort alldeles för tidigt, så det är väl helt korrekt.
Ebba är både nyfiken och läkare och ultraljudsapparaterna har numera god upplösning, så det var inte så svårt för henne att se vad det skulle komma ut för en hen..

Får i detta sammanhang en association av vad som hände för kanske drygt 40 år sedan. Min äldste kompis Aje och hans Gittan hade precis fått sitt första barn på Allmänna BB i Liljansskogen. Förlossningen blev tydligen lite komplicerad, så barnmorskan bad Aje att lämna förlossningssalen. Då sade Aje med hyggligt myndig röst: "Jag är själv läkare". Då svarade den erfarna barnmorskan snabbt: "Då skall du definitivt gå ut"!

I alla fall. Min erfarenhet var ganska ringa vad det gäller små barn, men jag hade övat hyggligt på hur barn tllverkades och så gillade jag Aje och Gittan, så jag traskade upp till BB ett antal dagar senare eftersom Gittan låg kvar och Aje jobbade i Nynäshamn.
Lite förstod jag om barn i alla fall. Det var ju de kunde ju inte läsa vid den åldern så jag köpte några barntidningar så sonen kunde kanske åtminstone titta på bildrna. Och lakrits var nog lite starkt, så det blev mer åt  smågodishållet.
Med mina små paket i hand frågade jag artigt i receptionen "vilken sal fru Dahl låg på"?
"När kom hon in"? blev motfrågan. "För tre eller fyra dagar sedan, tror jag" svarde jag.
Du skulle ha sett blicken på receptionisten!!!
Den sade "din förbaskade skitstövel, och här kommer du nu först och din kvinna har legat här ensam i flera dagar"!!

I går köpte jag på XL bygg en liten gunga för barn. Hängde upp den försiktigt i änden av ställningen till min hängmatta, och tog ett foto på gungan som jag sedan skickade till Ebba och Erik och sade " att om lille Niels i sommar vid besök på Landsort, tycker det blir för tråkigt att ligga i barnvagnen och bara titta på måsar och moln, så har morfar köpt en liten gunga som han kanske tycker det är roligt att gunga i".
Tror inte riktigt att jag har berättat historien om BB för dem, för kommentarerna var lite ljumma.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar