tisdag 8 mars 2016

Tack och förlåt..

..är två ord som används alltför sällan.
Jag förstår inte människor som verkar fullständigt jaga möjligheten för att slippa säga "Tack för hjälpen".

Har blivit någon slags plåga att inte vilja sätta sig i skuld på något underligt sätt?
 Har flera exempel i min nära omgivning när någon hjälper någon annan och får till svar t ex.
 " Jo, jag behöver kanske inte ha dåligt samvete för att du hjälpte mig , för jag har ju vid flera tillfällen vattnat dina blommor och tagit hand om din post"!!!
Vad i hela friden håller vi på med?
Ett annat exempel är att den man hjälper försöker vända hjälpen till "att jag hoppas att du hade det trevligt". Att jag skall vara tacksam för att jag fick hjälpa till! Jag hade säkert annat som jag hellre ville göra´, men jag hjälpte till i alla fall, och så skall jag vara tacksam i stället för tvärtom.
Och vad är det för fel att oftare säga Förlåt.
Man blir ju oftast förlåten om man frågar. Kämpa för sin rätt när man vet att man har fel.
Korkat.
Jag själv använder ofta både Tack och förlåt. Speciellt när jag spelat golf med lite duktigare vänner och jag kanske inte riktigt hade bidragit till något skönspel och de har alltför ofta fått leta efter mina bollar t ex.
När vi kliver av 18:e green, brukar jag lyfta på kepsen och säga: "Tack och Förlåt"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar