måndag 14 mars 2016

Flytten närmar sig

Den gamle skall bli stadsbo igen!
Har nu bott 9 år i en flygel på Äleby Gård på Ytterselaön med postadress Stallarholmen.
Det har varit fantastiska år med många nya vänner som jag fått lära känna och ett rikt liv med mycket fiske, jakt och andra naturupplevelser. Det har oftast varit massor med svamp i skogarna i närområdet bl. a. och för första gången har jag lärt känna sommarkantareller. Är mycket ljusare i färgen, hårdare och växer oftast på helt annan jordmån än höstkantarellerna. Fick ärva min tidigare granne och svampexpertens Sten Stures områden när han flyttade. Annars hade jag aldrig letat på de ställena.
Nu har jag en förhoppning att få flytta in i en lägenhet på Kaptensgatan i Nynäshamn. Ca 100 m ifrån där jag själv bodde från 1950 till 1960 då jag flyttade till Strängnäs för att ta studenten så småningom. Men mina föräldrar bodde kvar där tills de kom på hemmet en kort tid innan de gick bort -90 resp. -91.
Det fantastiska är att i just den lägenheten bodde min äldste kompis Aje med familj när jag kom dit så jag har tidigare varit i den lägenheten för snart 66 år sedan.
Mina ögon är inte så bra och jag ser mycket dåligt i mörker, så nu har jag förhoppningsvis bara 30 min resa ut till Ankarudden och båten till Landsort. Eller om det blir ännu sämre med synen så finns bussen 200  m bort och pendeln till Stockholm på samma ställe.
Eller också får jag skaffa en något större båt med hytt så kan jag köra efter GPSen hela vägen. För den ser man även med sämre ögon. Och Gotlandsbåten brukar tuta om man är i vägen.
Är bara 10 distansminuter från Nynäshamn till Landsort den yttre vägen och 11 den inre, säger de som kan. Så det är ju kalas. Med 20 knop så tar det en halvtimme om förhållandena är bra.

Därför kör jag nu mellan soptippen och hemmet och slänger respektive skänker bort så mycket jag kan. Skall gå från drygt 200 till drygt 100 kvm, så det gäller att rensa.
Har även bjudit över mina gamla KTH kompisar för att få hjälp med att plocka ut godbitar ur frysboxen för tillagning och även tömma vinkällaren efter eget bevåg.
Tyvärr kunde bara Gustaf komma för ett par veckor sedan men han kom glad upp med en flaska Chateau Gazin Pomerol från 1989 och som jag kollade upp dagen därpå. Den hade ett pris på ca 1100 kronor visade det sig. Vi tyckte den var god och passande till vildsvinsfilén med sommarkantareller.

Idag måndag vid lunchtid åkte min gamle vän Staffan tillbaka till Sundsvall. Han hade ett annat vänbesök i Sthlm i helgen och kom till mig lördag em lagom till bastun. Efter badet så bjöd jag på gubbröra med öl o brännvin (ÖoB) och hårt bröd, och sedan när vi kom upp till middagen så började vi med en smörstekt smörgås med Karl Johan, vitlök och persilja. Därefter Tore Wretmans vitlöksgädda med Rattepotatis och den goda vitvinsvinäger-gräddsåsen. Avslutade med egen vaniljglass och ljummen jordgubbskompott med gubbar från Landsort.
Allt hemskjutet i minsta detalj, således.
Till Mello festivalen fick vi en Irish coffee. Givetvis på Jameson.
Till söndagsmiddag bjöds som drink Drya med lantchips och löjromsröra gjord på Philadelphiaost och rödlök, sedan Filip Ponns vinnande recept på fläskkarré från Sveriges Mästerkock förra året. Avslutade med banan i limesockerlag. Med bara en liten skvätt Baccardirom i för den goda sakens och smakens skull.
Grappa och sedan i säng så småningom efter mycket prat och glam.
Trevligt när pojkarna kommer och hälsar på och hjälper till med att minska flyttlasset..

PS Staffan hittade en Rioja El Coto från 2006 som han var nöjd med.  DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar