onsdag 13 februari 2013

Vilket gnägg


Rumänskt hästkött har hittats i Findus Lasagne. Stor kalabalik i 16 länder i Europa.

 Skandal!! Bedrägeri!!

Ropen skalla och indignerade jordbruksministrar ser helt förtörnade ut.

Bara ICA i Sverige har 55 000 förpackningar som skall skickas tillbaka till leverantören i Luxemburg eller destrueras.

Det är väl solklart att man inte skall sälja hästkött som märks som nötkött.

Men vadå!

På 60-talet bjöd min mamma på hästbiff på lördagarna när det var fest. Det var oerhört mört och smakrikt. Vi åt även valbiff ibland, men det kanske inte var lika vasst vill jag minnas…

Jag har saknat hästbiff, men eftersom alla döttrarna har haft egna hästar, så har det varit omöjligt rent moraliskt.  De har vägrat att äta någons fd Pålle.

Men varför slänga alla dessa förpackningar? Alla har väl inte haft hästar själva?

Nu gör jag iofs alltid min Lasagne själv, men får jag ett bra pris, så köper jag gärna några och provar.

Och det måste ju finnas andra fattiga, som inte gör sin själv, som mer än gärna tar emot dessa.

Lite ordentlig mat på servicebostäderna, kanske.

Kommer ihåg en händelse på slutet av 60-talet som rörde krogen Minerva, som låg på Norrtullsgatan söder om Odenplan, vill jag minnas. Där var vi fattiga studenter på söndagarna  ibland och festade till på mör biff med lök till hyggligt pris.

Plötsligt slog Expressen larm. Man påpekade att det var hästkött som serverades!!

 Man hade en ”grävande journalist” – långt innan uttrycket fanns, som hade hittat att det även fanns ett stall Minerva på Solvalla. Och jag kommer ihåg att det också var ett stort antal fotografier på hästar på väggarna i restaurangen.
Den grävande försökte i alla fall få kontakt med Minervas ägare för en kommentar, men meddelade till slut att ” därifrån hördes inte ett gnägg..”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar