tisdag 5 februari 2013

UPS och USP


UPS står för United Parcel Service och är ett av världens största företag inom logistik och transporter.

I förra veckan hade jag köpt en födelsedagspresent på nätet och den måste vara hos mig före fredag då födelsedagsbarnet skulle fylla år på lördagen. Och ingen present – ingen succé.

Jodå, snabbt fick jag på mailen en bekräftelse att det skulle leverras redan under torsdagen men att jag måste vara hemma för att kvittera ut det och mer info fanns att följa på deras hemsida och mitt leverensnummer på 18 (?) siffror.

Allt gott. Så jag väntar med att handla mat till fredagen i stället för under torsdagen och väntar hemma. Och väntar. Går in på hemsidan och lyckas efter ett antal försök få de 18 siffrorna i rätt ordning och finner att UPS har lämnat Västerås och är på väg mot Stallarholmen. Ser bra ut.

När klockan börjar närma sig 15.30 så går jag återigen in och skall checka och ungefär 15.43 så har jag fått ihop de aderton i rätt ordning.

Vad finner jag? Jo att paketet är på väg tillbaka till Västerås för "Det saknas korrekt gatuadress så chauffören hittade inte och att man gjort efterforskningar för att hitta uppgifterna…."

Larson vansinnig. Minst sagt.

 Ringer kundtjänst och tösen upplyser att så är fallet och att de inte kunde ringa pga av att det inte fanns ngt telefonnummer angivet i dokumentet. Får väl nu be henne om ursäkt postumt, men Larson var nog lite övertydlig i hur man sköter sitt jobb och ett företags ansvar för att leverera enligt anvisningar mm mm..  Och det finns väl för tusan inga gatuadresser på landsbygden någonstans i Sverige!! 

Paketet skulle nu komma i morgon och jag ger henne en beskrivning hur man hittar till Äleby Gård. 

UPS, ett av världens största logistikföretag, hittar inte fram till rätt adress år2013.

Skandal!!

Det finns idag GPS, smarta mobiler med tillgång till såväl www.hitta.se som Goggle Maps, vanliga mobiltelefonsamtal till matte/husse hemma på kontoret och be dem forska vidare, vägkartor mm. 

Går in på kvällen igen för att kolla loggen och ser att nu finns en anteckning att adressen är hittad. 

Innan jag har ett möte med herr John Blund, checkar jag för säkerhets skull en gång till. Nu står det återigen att korrekt gatuadress saknas. Vad i h-e?

Deras växel är stängd och öppnar kl 07.00. Tur för dem och den som hade svarat. Larson skall man inte leka med under dylika omständigheter..

Kl 07.02 följande morgon: ”Jorå, paketet är på väg ut och chauffören har fått såväl tel nummer som väganvisningar och kommer under dagen…”

Och på em kommer stor UPS bil upp på gårdsplanen och en smärt och glad och ung chaufför hoppar ut med paketet i famnen. ”Jodå, det var han i går som inte hittade. Vi har ingen GPS i bilarna och ingen smartphone för det bekostar inte bolaget och han kunde inte ringa hem till kontoret på mobilen för Tele2 var nere halva dagen..”

Han var så söt och oskyldig så allt hat rann av mig.  Men jag gav honom ett hett tips. ”Om allt skiter sig med tekniken, gör som man alltid gjort tidigare i historien om man inte hittar - fråga närmaste person efter vägen.  90 % av de vuxna personerna i Stallarholmen vet var Äleby Gård ligger!"

Han tackade så mycket för tipset, för det hade han aldrig tänkt på.... 

PS Varför ger inte UPS sina medarbetare de verktyg de behöver för att klara sitt jobb och får nöjda kunder? Är det inte hela affärsidén att leverera paket till kunden i tid? Och vad kostar det inte att köra samma sträcka två gånger? Är det inte att betrakta som självmål att komma hem efter arbetsdagen med paket som är olevererade? DS 

PPS UPS betyder United Parcel Service. USP betyder Unique Selling Point. Det är en djäkla skillnad i vilken ordning även bokstäverna kommer.  DS

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar