torsdag 8 juli 2021

Tankar för dagen

 Heter ett seriöst program under tidig morgon på P1. Min käre granne på Landsort ,Claes Hultling, lär ett stort antal gånger sagt kloka och allvarliga saker som är tänkvärda, har jag hört.

Här min tanke denna dag.

Även om jag bor i singelhushåll, så köper jag så här års, Sweppes Tonic Water i storförpackning. Är väl minst 1,5 liter eller så. En rejäl kamrat att hålla i och som är svår att tappa bort.

Och en normal GT innehåller ju 6 cl gin och kanske 12-15 cl Tonic om man skall få plats med lite is och en hygglig bit citron.

(Min bror Hans hade under sin studietid i Uppsala en kamrat som hävdade att Tonicen i en Gin Tonic, skulle vara som saltet på ett ägg. Tror inte han tog sig igenom sina studier.)

I alla fall. En öppnad tonic flaska håller inte kolsyra hur länge som helst. Och utan kolsyra blir det ingen svalkande och närande GT. Om vi nu säger för enkelhets skull, att en flaska håller i en vecka och att det är 15 cl tonic i varje GT så innebär det 10 st ordentliga groggar per vecka på en flaska.

Man får inte lata sig utan ligga i ordentligt när det är sommarvarmt om man är en miljömedveten människa med tanken att ingenting skall fördärvas eller slängas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar