torsdag 8 juli 2021

Mitt 450e blogginlägg

 Nu är det bara 50 kvar till 500. Och då lägger jag nog av.

Började vintern 2009, tror jag, och vet inte heller hur länge hälsan och jag finns kvar. Så nu gäller det att jobba på. Fick ju min första TIA 2012 precis när min lilla bok Pappas Prinsessors Kok- och Klokbok skulle publiceras world wide, så då fick jag också lägga manken till..

Var nämligen inne i måndags hos min samordnande onkologläkare på SÖS för att diskutera min prostatacancer och vad man/vi/dom/jag skulle göra åt det hela.

Hon var förtjusande men 34 år och ännu inte klar med sin ST hade den gamle ärrade Head Huntern tagit reda på. De Tre vise männen hade nu  sammanträtt - de visade sig vara en herre och tre damer - onkolog, patolog, urolog och radiolog, och de föreslog diskussion med patienten om strålningsbehandling eller Watch and Waiting eftersom den var av medelrisk och inte så aggressiv. Cancern alltså, inte patienten.

Hon hade gjort sin hemläxa och pratade om hur processen gick till med 22 strålningstillfällen med början en torsdag och fredag och sedan varje vardag i 4 veckor och ev. biverkningar i tidigt och senare skede. Men min fråga om varför operation inte nämndes eller om man kunde sätta in de aktuella guldkornen i prostatan för att rikta in strålningen via mellangården och inte via rektum. kunde hon inte svara på. Och en del andra frågor av praktisk natur.

Fy tusan för en patient, som har varit gift i 13 år med en läkare - även om hon var ortoped och dessutom har en dotter som är en alert allmänläkare, som gillar sin pappa.  Han har inte lärt sig veta hut och acceptera den vita rockens överhöghet.

Därför har nu den gamle HH satt igång igen med en egen kvalificerad research genom att ringa sina strålande vänner, sina opererade vänner och sina medicinerande vänner, Och alla är kvar i livet. Annars hade de inte svarat, t ex.

Bosse, som är en nära arbetskamrat och en strålande vän och som till och med har skrivit en bok om den delen av sitt liv för 10 år sedan med det finurliga namnet "Jag och min PC", var mycket hjälpsam.

Han berättade bl a att när han checkade ut från hospitalet, hade överläkaren en liten sammanfattning över framtida problem med att "nu skall vin prata om kiss och bajs och sex!"

Verkar som cirkeln sakta sluter sig!


1 kommentar:

  1. Ånej , käre Vän. Så lätt kommer du inte undan!
    Jag vill njuta av ytterligare 500 inlägg. TUSEN skall det vara !

    SvaraRadera