onsdag 6 januari 2021

Ibland har man rätt och ibland fel...

Det är inte varje gång man får skäll som man uppskattar det.
Min käre vän och fd kollega och chef, Christer, rände i går när jag var ute på den sedvanliga snabba promenaden, och berättade att han var besviken på mig.
"Du har inte skrivit ett enda blogginlägg på snart en månad"!!
Och han hade rätt och jag blev glad. Lovade att snarast bättra mig.
För fyra år sedan skrev jag att jag inte trodde att Trump skulle sitta hela perioden ut. Där hade jag fel.
Men att han skulle bli en katastrof det var jag övertygad om. Jag hade, såväl i det privata som yrkeslivet, träffat på personer som totalt saknade självinsikt.  Precis som Trump.
Och med facit i hand och hans uppträdande i samband med presidentvalet och efterspelet, så skall vi kanske vara tacksamma för att det inte blev ännu värre. Han hade ju till exempel knappen till kärnvapenkrig inom armlängds avstånd.
Men har lyckats med att göra det fina Vita Huset till det Svarta Huset. Gjort ett av världens mest hyllade demokratier till en bananrepublik och splittrat ett helt folk och skapat hat och elände internt och externt.

Nu gör jag ett nytt försök att se in i framtiden. 
Dan Eliasson på MSB kommer att få sparken i veckan!
Jag har även skrivit om honom i ett blogginlägg för några år sedan och förstod inte att han fick nya jobb hela tiden trots dåligt omdöme och uppförande.
Sosseregeringen måste offra någon och det blir inte Morgan eller Stefan utan Dan. Och med rätta.
Om man inte kan skilja en nödvändig resa från en angelägen eller viktig, så har man brister i svenska språket eller dåligt omdöme. Och speciellt i hans position.
T o m lilla jag har stått inför det beslutet flera gånger. Som i förrgår till exempel. 
Min yngsta Ulrika har suttit i karantän och jobbat hemifrån sedan i mars.  Med några få undantag när koncernchefen ringt in henne för att hjälpa till med några svåra saker. (skrev en stolt far...)
Hon har semester några dagar i mellandagarna och behövde lite luftombyte. Jag var på Landsort och hon ville hälsa på. Det vore det bästa jag ville för vi har inte kunnat prata med varandra face to face utom några tillfällen utomhus under promenader med annan dotter och barnvagnar mm.
Men det blir ju inga djupare samtal.
Så jag åkte i land med fm båten och hon ut med em båten. Till ett varmt och förberett hus.
Har vi skött oss i 9 månader så får vi hålla ut i några månader till.
Men så tycker inte Eliasson. Därför får han sparken!
 Man skall tänka med huvudet och känna med hjärtat.
T o m påven säger  att man skall inte utnyttja semestern för att resa och roa sig. I detta fall  håller jag faktiskt med påven.
 Men inte så ofta annars,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar