tisdag 7 juni 2016

funderingar en tisdagskväll i juni

Alla känner till att storleken har betydelse.
Jag sitter just nu på övre verandan i mitt fritidshus på Landsort och tittar ut över granne Lasses hus. På hans tak sitter just nu fyra stycken stora vita fåglar - typ fiskmåsar. Den störste sitter högst upp på skorstenen, nästa på den lite lägre skorstenen och sedan två stycken på taknocken.
Helt plötsligt lyfte alla för då kom det tydligen en ännu större som skulle sitta högst upp. Och de andra flyttade på sig.
Och då kommer min fråga: " hur i hela friden visste han som kom och dessutom han som satt där tidigare, att den senaste var större och högre i hirarkien"?
Ingen hade officersmössa eller galoner. Ingen har ju någonsin sett sig själv i spegeln och vet då ju inte hur stor han/hon är. Åker de ut en sen sommarkväll till någon avlägsen kobbe i skärgården och jämför sig med alla andra?
 Ungefär som vi pojkar i tonåren gjorde i bastun!

Klart.se lovade i sin prognos mest sol och eventuellt lätt regn och 6 m/sek från väst kl 18 idag. Kl 18 idag blåste det 11,8 m/sek från ost och det åskade och kom 13 mm regn på ca en halvtimme.Och det fortsätter att regna och åska men det är helt klart ut över havet i väster men kolsvart över land.
Det regnade så mycket så att jag inte kunde ens gå ut i boden för att hämta en tonic till min gin så det fick bli en Bloody Mary i stället.
Man blir ju hemskt törstig när det vräker ner regn utanför knuten.Och måsar som lyfter och meterologer som har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar