fredag 10 juni 2016

det där med skönhet..

..brukar man säga, sitter i betraktarens öga.

Många människor har tittat på mig under de senaste 70 åren, men några kraftiga applåder eller höga busvisslingar har jag inte upplevt.
Iofs så berättade mamma senare, att när jag var kanske 2-3 år gammal, så kom jag hem med en krona i handen, för granntanten ute på Värmdö där vi då hade fritidshus, "tyckte att jag hade så fina lottar". Och lottar var förmodligen lockar. De lär ha varit stora och guldgula. Det var då det!
Men några senare damer har faktiskt också sagt att jag har vackra händer. Om det berodde på bara utseendet eller vad de gjorde med dem, är väl inte helt klarlagt..
I alla bra historier och pjäser, så brukar det alltid vara en treenighet. Tripp, trapp och trull.
För något år sedan så upplevde jag besvär med mina fötter. Stortånaglarna blev svarta och de lossade ibland på vintern när jag åkte skidor och skridskor. Trampade iväg till traktens enda medicinska fotterapeut och la mina 42 or i hennes varma balja.
"Det kan vara fotsvamp", sa hon, men var tveksam men rekommenderade mig att ta kontakt med Vårdcentralen för man måste ta en odling.
Tant doktorn på Vårdcentralen var inte tveksam, utan det var bara att trampa bort till Apoteket och hämta ut svindyr medicin mot fotsvamp. Inte blev det bättre utan odling togs nu av farbror doktor när tant doktor på Vårdcentralen var ledig. Ingen fotsvamp.
Åter till den förtjusande Petra hitflyttad från Tyskland, som verkligen kunde det där med fötter, och efter ett antal behandlingar är de som förr. När jag var där näst sista gången innan jag flyttade från Stallarholmen, sade hon att jag hade ovanligt vackra och välbevarade fötter!! Hon bad att få fotografera dem för att lägga upp på en hemsida som bara legitimerade fotterapeuter har tillgång till och göra en liten frågesport! Hur gamla är dessa fötter? Det svar som hade gissat på 32 år kom närmast!! De andra hade gissat på 23 och 29! Hon fick min bok och jag fick två bamsekramar av henne efter jag hade skrivit några rader som dedikation.

Så när du och jag träffas nästa gång, bli inte förvånad om jag går utan skor!!

PS Petras slogan är " Lägg dina fötter i mina händer"!  DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar