tisdag 29 mars 2022

en tulpan och flera tulipitter

 Nu är det tulpantider igen!

Och det var det även förr. När jag jobbade på CDC i Västberga mellan 1973 och 1978, så kom under våren en blomsterbuss - förmodligen från Ekerö, med stora lass krispiga och fina tulipitter. Kommer inte ihåg priset för 20 stycken, men det var kanske 15 kr. Jag bodde senare delen av perioden på Gärdet och kommer ihåg att jag varje fredag köpte ett nytt lass och som gladde mig och andra. Eftersom jag inte hade något svalt och mörkt skafferi, så stod de ute i lägenheten vackra och fina nästan precis  en vecka. och då var det dags att köpa nya igen.

Nu har jag ett svalt och mörkt skafferi på Kaptensgatan så nu håller de sig nästan hur länge som helst. Om jag inte tar ut dem i rummet förstås.

Och här är ju dilemmat!

Vill jag njuta av dem hela dagarna eller bara en stund under måltiderna?

Skall de hålla länge eller kort tid?

Här slåss holländaren mot skotten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar