tisdag 22 mars 2022

Brutus

 Även jag min Brutus!

Det trodde jag inte. Att även jag skulle få Covid -19. Har skött mig ganska så duktigt i över 2 år och så helt plötsligt börjar jag hosta. Har häller inte varit förkyld en enda gång under denna tid. I vanliga fall brukar jag få någon elak åkomma i början av juli men icke så under de senaste åren.

Tog tåget ner till Hjo för att hälsa på Hubbe förra veckan, som känner sig mycket ensam och om det var på tåget jag blev smittad eller om det var av pizzabagaren, det vet jag inte.

Märkte på fredagskvällen att jag började småhosta och värre på lördagen och på söndags lunch tog jag ett självtest - klarade av det alldeles själv, och det var positivt sa min granne Lena som tidigare jobbat som distriktssköterska. Och sådana personer kan man lita på. Uppmaning till alla: lita på pensionerade distriktssköterskor - de kan allt som behöver kunnas.

Hade tidigare börjat smutta på min gamla Cocillana Etyfin, som är hostdämpande. Och dämpar nästan allt och speciellt hela tarmsystemet eftersom den innehåller morfin. Men den brukar vara oerhört effektiv mot elak hosta. Men den hann inte ifatt min hosta på kvällen/förnatten. Jag hostade så jag knappt kunde andas och var rådd för att jag skulle kunna störa andra grannar ovanför och under. 

Men min äldste kompis Aje i Nynäs, som jobbat +35 år som Distriktsläkare, sa till mig dagen därpå att genast sluta med dämpande hostmedicin och i stället satsa på en slemlösande variant. Så slemmet inte blev kvar i lungorna och skulle kunna orsaka lunginflammation och annat elände. 

Pensionerade Distriktsläkare kan man också lita på...

Har därför ställt in alla dejter med ögonläkare, städtanter och audionomer i veckan och håller mig helt isolerad några dagar till. Har nu varit feberfri i 2 dagar, så snart är det dags för livet igen. 

Har du hört det förut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar