torsdag 16 september 2021

Göta kanal

 Bolund och Eneroth trycker på som tusan för att Sverige skall investera i höghastighetståg från Stockholm och söderut. Och alla kommunalgubbar, som eventuellt kan få en egen station utefter den banan, hänger på entusiastiskt.

Jag älskar att åka tåg. Speciellt nu när synen är för dålig för att köra själv på stora vägar i höga hastigheter. Jag har de senaste 5 åren - sedan jag flyttade till Nynäs, kört ca 100 mil per år. Ut till Ankarudden kanske 5 ggr per år och resten till F&S och återvinningsanläggningen och ICA.

Och inte en enda omkörning har jag gjort. När farbror ögonläkaren vill ha mitt lappen, så får han det.

Detta var en parantes som i alla fall säger att jag inte är biltokig och att jag gillar tågresor. T ex till Köpenhamn för att hälsa på dotter Ebba med familj.

MEN!

Höghastighetståg i långa Sverige med så gles befolkning, kommer aldrig att fungera ekonomiskt eller praktiskt. I Schweiz och Frankrike med många människor på samma ställe, är en helt annan sak.

Att bygga en höghastighetsbana från Stockholm till Malmö kostar miljarders miljarder och innan alla godkännanden och överklaganden och byggnadstider, pratar vi säkert om 20 -30 år. Och vad har då hänt med resterande sätt att ta sig fram? Flygen kanske går på el, bilar likaså och är självkörande mm mm.

Göta kanal blev klar 1832 efter 22 års arbete och några jublade över att vi nu fått en förbindelse mellan Östersjön och Kattegatt. Nu skulle  det skeppas varor i rasande takt och Sverige hade på den tiden väldigt rudimentärt vägnät. Häst och vagn  var alternativen. Det blev Sveriges i särklass största infrastruktursatsning och enorma kostnader med dåtidens mått mätt.

Vad Balzar von Platen och hans gäng inte insåg, var att det finns något spm heter utveckling. T ex att man utvecklade något som hette tåg och räls som blev tågtrafik och som helt tog bort all den trafik som Göta Kanal skulle ha. 

PUFF, så var den sagan slut. Och är nu bara en sevärdhet för semesterfirare.

Och precis så, kommer det att ske med höghastighetstågen. Nackdelen med tåg är ju att de går ju inte direkt förbi där jag bor utan jag måste ta mig till en station. Och skall det bli ett höghastighetståg, så måste det 

1) Gå fort som tusan, och då kan inte banan ligga var som helst

2) Inte stanna för ofta för då tappar man tidsvinsten

Tänk då så mycket bättre 2040-2050 att ha sin egen/delad bil i garaget, tala om för GPSen att ta mig till PA &Co i Växjö för där vill jag äta lunch, och sedan till Hotell Kramer i Malmö. Och eftersom den är självkörande, och går på el och laddas under tiden så kan jag koppla av eller arbeta under färden och smutsar inte ner och krockar inte heller.

(Hur mycket miljöpåverkan skulle inte ett gigantiskt bygge av ny höghastighetsbana med runt om pryttlar, inte ta)?

Ni som bestämmer, lär av historien. Kom ihåg Göta kanal och glöm projektet!

(Inspirerad av Maria Börjesson, professor i Transportekonomi)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar