lördag 11 juli 2020

idag är det en..

..sån där dag som man kan hålla sig inne och behålla morgonrocken på även efter man duschat och rakat sig.
10 m/s västlig vind och ca 13 grader i luften och det kom 15 mm regn sedan igår. Och det är den 11 juli och snart mitt i sommaren.
Man kan då ringa vänner, läsa, skriva blogg  och lyssna på Sommarpratare Patrik Svensson - han som skrev Ålevangeliet och fick Augustpriset för sin första bok. Det som jag skulle ha fått!!
Och så kan man fundera lite pä hur man kan förbättra världen.
Många av oss äldre börjar ju få lite krämpor trots F&S och andra aktiviteter. T ex i mitt fall att få glaukom, dvs grön starr så man inte längre kan jaga och spela golf för man ser varken älgen eller bollen.
Går inte att operera men man kan få lite andrum och sakta ner försämringen genom ögondroppar morgon och kväll.
Och det är inte så himla lätt att ge sig själv ögondroppar eftersom man inte ser att ge sig själv ögondroppar. Den lilla pipen som droppen skall komma ifrån syns inte eftersom man inte kan ha glasögonen på.sig när man tar dropparna. 
Hänger du med?
Har prövat att stå framför spegeln men det går inget bra utan jag har funnit att om jag lägger mig kan det gå något bättre. Att träffa rätt i det sämsta ögat går sådär men att pricka det bästa genom att titta med det sämsta går ännu sämre.
Allt är vitt för ett grumligt öga  för den färgen brukar de små flaskorna ha.
Är du med fortfarande?
Nu kommer geniet fram!
Tänk om man kunde tillverka pipen knallröd?
Då ser man ju var man skall sikta.
Med en alltmer åldrande befolkning och allt fler enmanshushåll, så skulle hemtjänsten och därmed samhället spara miljarder på att slippa åka hem till gamlingarna, för att ge dem ögondroppar flera ggr per dag, om de skulle kunna klara det själva.
Jag tar bara 1 % i provision på sparade kostnader.
PS Jag har själv målat en ring runt pipen på flaskorna  med  nagellack.
Bättre än inget. DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar