onsdag 22 juli 2020

Ginos italienska frestelser

Heter ett program på TV1. Kanske en uppföljning av Två hungriga italienare, som gick för 5-10 år sedan. Du märker spannet? Lika bra att ta till från början för annars kommer någon petimeter till läsare att reagera.
Bägge programmen handlar om utvandrade italienare som hade gjort lyckan som kockar i UK och nu återvänt till moderjorden och berättade om förr och lagade mat av de förstklassiska råvaror man kan finna i olika delar av Italien. Med stor passion och kunskap och humor. Åtminstone de äldre herrarna som också knabbades som gamla gubbar gör när de verkligen gillar varandra.
Jag skulle inte kunna tänka mig att bo stora delar av året i Portugal, Spanien eller Frankrike, men att tillbringa några månader upp i området runt de stora sjöarna i norra Italien, det skulle passa mig. För råvarorna och matens och vinernas skull i första hand.
I ett reprisprogram igår, lagade Gino farfella med tre olika svampsorter, och det inspirerade mig ikväll. Hade bara trattisar och trumpeter men tog då i stället lite bacon som jag stekte först och sedan svamparna tillsammans med timjan som jag hittade i frysen. Stekte ordentligt och fyllde på med grädde som fick koka ihop under tiden pastan kokade. Sedan var det bara att riva på ordentligt med parmesan och garnera med persilja och ett par drag med svartpepparkvarnen. Buena, om det heter så. Riktigt gott blev det i alla fall. Kul med lite omväxling till strömmingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar