söndag 10 maj 2020

mer karantän till oss äldre

Nu har jag varit i mitt självpåtagna äldreboende i ytterskärgården i 8 veckor. Och här lever jag gott och ingen personal, varken av svensk eller utländsk ursprung, kommer och byter på mig eller smittar ner mig på annat sätt.
Hanna som har den lilla butiken Saltboden i Västerhamn, har öppet mellan 15-17 mån, ons och fredag. Då får man skriva upp sig på en lista och får 15 egna minuter i affären och Hanna är utanför, och när man är klar går man ut och Hanna går in och summerar och lägger allt i påsen som ställs utanför dörren och hon säger 237 kronor och jag Swishar över betalningen.
Och så kramas vi innerligt och tackar för idag! 
Galopp, galopp, skrev ofta Kristina Lugn som tyvärr dog igår.
Nu råkar Hanna också ansvara för puben som ligger precis bredvid.  Och som råkar  ha öppet mellan 15-17 precis samma dagar. Så vare sig man skall handla kl 15 eller 16.45  så ansluter alla andra karantänarna kl 15. Och även några andra som inte skall handla idag.
Inomhus är puben stängd men utomhus sitter vi som små kobbar i skärgården med ansvarigt avstånd och dricker vår Landsorts Lager eller ett glas rött eller vitt.
 Och låter solen värma våra vita nunor och språkar om ditten och datten.
Hade en mycket trevlig diskussion i fredags med vår årsrikaste riksdagsledamot Barbro -33, som med make Peter har varit här i karantän ännu lite längre än vad jag varit. De träffades redan när de bägge läste medicin för drygt 65 år sedan, och har aldrig under alla dessa år träffats så mycket som just nu, sa hon. "Och börjat lära känna varandra så smått", föreslog jag. Då log hon och höll med.
Och vi var också eniga om att bättre ställe att vara i karantän finns inte och att världen inte kommer att bli sig lik efteråt. Vi hade bägge i våra yrkesliv tidigare flygit till London och tillbaka över dagen för något möte. Det kommer inte att ske i framtiden. Just nu står 90 % av världens passagerarflygplan på marken och är inte i luften, och den trenden kommer nog att fortsätta.
Tips. Köp inte flygaktier!



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar