söndag 24 september 2017

hur långsamt går en minut?

Jag har två tvättmaskiner som jag frekventerar. Den ena är den som Byalaget äger på Landsort och som står placerad i gamla skolan. En alldeles sprillans ny Miele som vi byalags medlemmar kan utnyttja för billig penning.
Fungerar perfekt för mig.
Den andra står i källaren på Kaptensgatan. i Nynäshamn.
En proffs Cylinda som också fungerar tvättmässigt och är dessutom mycket snabbare än den nya Mielen.
När jag nu lagt in min tvätt, tryckt på 60 grader och ser att det tar 58 min resp 2 tim 34 minuter (sic!) så ställer jag min klock app i mobilen på några extra minuter och går hem.
Vid ringsignal så går jag ner i källaren resp cyklar över till tvättstugan i gamla skolan.
Och vad finner jag då?
Jo, det är 4 minuter kvar säger displayen.
4 minuter kan jag väl vänta tänker jag.
Men vad händer då?
Jo, den första av de minutrar som är kvar tar ca 2, den nästa tar kanske 4 och nu igår klockade jag Cylindan och den sista minuten tog 8 minuter!!
Efter 5 minuter, släckte jag ljuset och gick och gömde mig bakom mangeln om det fanns något elakt öga i displayen som såg att jag stod där och väntade och väntade.
Varför är det på detta viset?
Kan någon förklara det?
Dotter Ulrika besökte den gamle igår och hennes erfarenheter var precis desamma.
Hmm!
Här står vetenskapen frågande!

Och en sak till.
Min fina Bosch diskmaskin i Nynäs vill ha 3 tim och 20 min om jag trycker på första alternativ!!??
Jag trycker numera på alternativ Snabb som är 29 min och disken blir ren.
Vad gör han under de nästan 3 timmarna om jag körde det andra programmet?

Den gamle Miele tvättmaskinen på Landsort tog under 2 tim så man hann med 3 maskiner på ett tvättpass. Den nya tar betydligt längre tid och även om jag där väljer kortare program så är det drygt 2 timmar. Och då hinner jag med bara två maskiner i stället för tre.
Jag trodde att utvecklingen skulle gå framåt i stället för bakåt!

När jag bodde på Äleby hade de i "provköket" en diskmaskin som diskade på 4 minuter.
Det kallar jag proffs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar