söndag 22 april 2012

Generös skall man vara

Jag tycker vi svenskar är dåliga på att ge gåvor till välgörande ändamål. I många andra länder, som USA t ex är man mycket mer generös.
Nu har jag hittat min egen melodi och modell.
Jag skänker pengar till Sjöräddningssällskapet. Det är inte originellt – Olof Stenhammar har gett ett hyggligt bidrag till en livräddningsbåt, och jag tror att den t o m är döpt i hans namn.
Och nu tar jag vid där han slutade och jag ger dessutom bidrag kontinuerligt, det gjorde inte han.
Det är nämligen så här att när man pantar ölburkar, så skänks 10 öre till Sjöräddningen för varje burk som inte är inköpt i Sverige. Idag var jag och pantade på ICA affären ii Stallarholmen och jag hade 164 burkar men fick bara 20,50 i pant, vilket innebär 41 burkar som var inköpta i Sverige och gav pant och då 123 som var av främmande art.
Och nu går jag därför och grunnar på vad jag vill att min båt skall heta. Larson av Landsort eller Sten av Selaön..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar