tisdag 13 april 2010

Präster och skjortor och skjortor och präster...

1971 gick jag ur statskyrkan. Det var ett stort beslut på den tiden. Nästan alla utom jag var med. ”Tänk om det finns en Gud, och då skulle jag stackars syndiga människa inte få vara med i gemenskapen på domedagen.” Den tanken slog mig. Men jag var ståndaktig.
Anledningen var att biskop Giertz et al, inte ville tillåta kvinnliga präster i Sverige. Och det var ett himla käbbel och skitkastande hit och dit. Kan inte kyrkans män (och kvinnor?) hålla sams när de predikar kärlek och förståelse, då har jag ingen respekt för dem och då leker jag inte i deras hage. Punkt och slut!!
Jag tror dessutom att religionen har varit en av de främsta orsakerna till många blodiga krig på jorden. ”Min Gud är bättre än din – därför slår jag ihjäl dig. Och detta med rätta!” Tyskland, Nordirland, Balkan och alla andra nu existerande konflikter på detta klot är såväl gamla som näraliggande exempel.
I den katolska kyrkan – den kanske mest heliga på den här sidan Islam, predikar man det goda celibatet för sina präster. Hur bra har det gått? I USA, Norge, Danmark, Tyskland, Italien och nu även lilla Sverige, dyker det upp det ena efter det andra fallet av incest och övergrepp på barn. Barn som har anlitats som korgossar har blivit påsatta av horpräster!!!!
Grattis kyrkan och för det ni står för!!
Jag är himla glad och stolt för att jag gick ur er församling redan för 40 år sedan.
Vi lägger nu alla prästskjortor åt sidan.
Claes Dahlbäck, dåvarande VD på Investor och nu vän och nära granne, införde på slutet av 80-talet (?) ”Casual Friday”. Det var ngt som man körde med på de stora finanshusen i USA på fredagarna för att lätta upp stämningen bland personalen inför helgen. Man hade jobbat skjortan (?) av sig i veckan och nu var det dags att koppla av lite – såvida man inte hade kunder – för då var det givetvis slips som gällde.
Helt rätt tänkt ”enligt mitt enkla förmenade” som Omar i Ture Sventon plägade att säga.
Alla grabbar – för det var redan då mest gubbar, hade samma mörkblå/svarta Boss kostym, samma Stenströmskjorta, men de tog av sig slipsen och knäppte upp en eller i värsta fall två knappar i skjortan. Och därmed skulle de se avslappnade ut. Och det gjorde de kanske.
MEN- det ser ju så rysansvärt förskräckligt ut! Är det bara jag som ser detta? Denna skjorta har ju designats av utomordentliga skickliga medarbetare på stora välrenommerade fabrikerna för att vara anpassad till slips, och nu finns det ju ingen att vara anpassad till…
Elände och plättar!! Och oss emellan – ser det inte fullständigt fördjävligt ut med en hängande krage utan någon styrsel över huvud taget?
Har tagit upp detta spörsmål med en kläddesigner som jag delvis levt med i 6 år, en annan av hennes väninnor som dessutom driver en skjortfabrik och inte de eller någon annan har någonsin förstått att det är världens bästa affärsidé att skapa en skjorta till en kavaj som är gjord för att bäras utan slips. Hur svårt kan det vara?

Såg Perka meteorolog i kväll på Aktuellt kl 21. Han hade kavaj och en skjorta som var ngt mellanting mellan vanlig skjorta och tenniströja – det var skitsnyggt!!
Fyllde upp halsen och hängde inte som mormors tuttar på bröstet.
Och dessutom lovade han fint väder i flera dagar.
Så blir det om man ligger i fas med livet och fattar vad det handlar om…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar