onsdag 21 april 2010

Det där med snabba och långsamma elektroner..

När jag gick på KTH på 60-talet, så har jag för mig att jag lärde mig att elektoner/strömmen i en ledning går ungefär lika fort som ljusets hastighet. Men inte alla verkar det som. Speciellet inte om ledningarna är kopplade till en bank eller finansbolag.
I den gamla världen, så traskade man in till sitt bankkontor och bad ödmjukt kamrern att fä köpa 20 st aktier ASEA B. Han tittade på en granskande och sade oftast: "det skall jag nog kunna hjälpa dig med." Han skrev en lapp och skickade den med post till sina hantlangare i Börshuset som då när de tyckte det var lämpligt köpte de 20 st ASEA B till bästa kurs. Efter ytterligare några dagar fick man en avräkningsnota och betalade vad man var skyldig. När man sålde var det ungefär likadant fast tvärtom. Och allt tog från några dagar till en vecka.

Sedan kom faxen och efter det kunde man ringa direkt till sitt bankkontor - om man var kreditvärdig och betrodd - vilket inte man alltid var, och få sina affärer gjorda.

Nu jobbar vi ju nästan bara on-line.

Och nu kommer jag till det här med snabba och långsamma elektroner.

Om jag idag skall köpa 20 st ABB, så snor banken/finansbolaget likviden i absolut samma ögonblick som jag trycker på returtangenten.
SMACK!!
Här är det snabba elektroner vill jag lova.
Men om min kvist inte är så grön för tillfället och jag vill sälja mina 20 st ABB, så tar det normalt 3 bankdagar innan jag har likviden på mitt konto.
UJUJ !!
Här var det långsamma elektroner.
Ingen levande människa har i ngt av fallen varit involverad, men någon glad organisation sitter på min deg i tre dagar och tjänar räntan.
Och som i mitt fall, när jag har aktierna på en depå hos ett finansbolag, så måste jag sälja på en tisdag för att få pengarna på kontot på fredag. Säljer jag på onsdag så finns de först på måndag. Och skulle jag då missa att göra överföringen från depån till mitt bankkonto före kl 13.15, tar det ytterligare en dag innan pengarna finns på kontot.
Undrar vilken färg de snabba resp. långsamma elektronerna har? Kan de vara några nyanser av brunt eller blåsvart kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar